Hong Kong väljer OM´s SECUR celaringsystem

Hong Kong Exchanges väljer OM´s SECUR clearingsystem OM fördjupar sitt partnerskap med Hong Kong Exchanges, en av Asiens största börser för handel i såväl aktier som i derivatinstrument, genom att OM levererar clearingsystemet SECUR till Hong Kong Exchanges. OM och HongKong Exchanges avser också att teckna avtal om fem års support av systemet. Utöver detta avser OM och Hong Kong Exchanges att teckna ett nytt femårigt supportavtal för det CLICK-system som Hong Kong Exchanges köpte av OM 1994. Det uppskattade totala ordervärdet blir nära 120 miljoner SEK. "Vi ser det som ett styrkebesked att tidigare kunder är nöjda och kommer tillbaka för att fördjupa samarbetet. Genom vårt partnerskap med Hong Kong Exchanges stärker vi vår position i Asien/Stilla Havs-området - det finns idag ingen annan system-leverantör som har levererat till fler börser och clearingorganisationer i området än OM", säger Magnus Karlsson Böcker, VD OM Technology AB. "Dessa överenskommelser stärker såväl Hong-Kongs position som ledande internationellt finanscentrum som vårt långa och framgångsrika samarbete med OM", säger Kwong Ki-chi, VD Hong Kong Exchanges. "Sammankopplingen med SECUR clearingsystem och våra derivatinstrument följer rekommendationer från styrelsen i 'Enchancement of the Financial Infrastructure' i Hong Kong och det för oss närmare vårt mål att erbjuda s k straight-through processing för alla våra produkter", säger Frederick Grede, vVD, Hong Kong Exchange. Hong Kong Exchanges är det börsnoterade förvaltningsbolaget för The Stock Exchange of Hong Kong Limited, Hong Kong Futures Exchange Limited and Hong Kong Securities Clearing Company Limited. Hong Kong Exchanges driver Hong Kongs aktie-och derivatmarknader och tillhandahåller ett omfattande utbud av tjänster för marknadens före och efter handel savslut. OM är ett börsnoterat bolag, uppdelat i tre divisioner. Technology Transaction, och Jiway. Inom Transaction samlas OMs transaktionsrelaterade verksamhet medan Technology utvecklar och säljer teknologi. Jiway ägs till 60 % av OM och till 40% av Morgan Stanley Dean Witter. Jiway är världens första helt integrerade börs. OM har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien, med kontor i 11 länder. Moderbolaget, OM Gruppen, är noterat på OM Stockholmsbörsen. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Magnus Karlsson Böcker, VD OM Technology AB 08 405 66.44 Anna Eriksson, Informationschef, OM 08 405 66 12 Lorraine Chan, Ass. V P, Corp Comms, HKEx, +852 2840 3842 Scott Sapp, Senior Manager, Corp Comms, HKEx, +852 2840 3860 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010319BIT00120/bit0001.pdf