Jiway erhåller börsstatus i Storbritannien

Report this content

Jiway erhåller börsstatus i Storbritannien The Financial Services Authority - FSA (den brittiska motsvarigheten till Finansinspektionen) meddelade igår att Jiway fått auktorisation som registrerad börs (Recognised Investment Exchange - RIE) i Storbritannien. Detta innebär att Jiway kommer att bli en reglerad och genomlyst marknadsplats för mäklarfirmor och deras kunder när handeln på Jiway startar den 17 november 2000. Jiway ägs till 60 procent av OM och till 40 procent av Morgan Stanley Dean Witter och blir den åttonde registrerade börsen i Storbritannien. "Detta är en historisk händelse - nu är vägen öppen för Jiway att skapa den första pan-europeiska och helt integrerade börsen för mäklarfirmor i Storbritannien, Sverige och Tyskland. Vi välkomnar FSAs beslut att godkänna Jiways status som en registrerad börs och anser att Jiway är på helt rätt spår för en framgångsrik stegvis lansering. Detta visar på våra långsiktiga planer för London samt vårt mål att vara en ledande aktör på den europeiska börsmarknaden," säger Per E. Larsson, VD, OM Gruppen. Om Jiway Jiway är världens första helt integrerade börs som kommer att starta i november i år med en stegvis lansering av marknader. Jiway kommer att ha huvudkontor i London och vara en elektroniskt orderdriven marknad som innebär att investerare via en enda transaktionspunkt kan handla högt omsatta amerikanska och europeiska aktier. För mer information om Jiway och deras eget pressmeddelande, se www.jiway.com För mer information och kommentarer, vänligen kontakta Jakob Håkanson, IR-chef, OM Gruppen 08 405 60 42 Anna Eriksson, Informationschef, OM Gruppen 08 405 66 12 The Directors of OM accept responsibility for the information contained in this announcement and, to the best of their knowledge and belief (having taken all reasonable care to ensure that such is the case), the information contained in this announcement is in accordance with the facts and does not omit anything likely to affect the import of such information. Lazard Brothers & Co., Limited ("Lazard") and Enskilda Securities AB ("Enskilda Securities"), which are regulated in the United Kingdom by The Securities and Futures Authority Limited, are acting for OM and no one else in connection with the Increased Offer and will not be responsible to anyone other than OM for providing the protections afforded to customers of Lazard and Enskilda Securities or for giving advice in relation to the Increased Offer. Lazard has approved this announcement solely for the purposes of Section 57 of the Financial Services Act 1986. END. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/02/20001102BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/02/20001102BIT00150/bit0002.pdf