Lägre avgifter på OM Stockholmsbörsen

Lägre avgifter på OM Stockholmsbörsen Under det första kvartalet 2001 kommer en ny avgiftsstruktur för aktierelaterade derivatprodukter, optioner och terminer, att introduceras vid OM Stockholmsbörsen. De nya lägre avgifterna syftar till att öka handeln och stärka OM Stockholmsbörsens kunderbjudande. Det interna arbetet med att ta fram en ny avgiftsstruktur inleddes under våren 2000. - Efter en aktiv diskussion med börsens kunder är vi glada över att kunna presentera nya lägre avgifter för derivatprodukter. Genom denna offensiva åtgärd kommer OM Stockholmsbörsens konkurrenskraft kraftigt att förstärkas och handelsvolymerna att öka, säger Niklas Midby, chef för affärsområdet Transaction och vice VD för OM Gruppen. - Från Fondhandlareföreningens sida uppskattar vi att OM Stockholmsbörsen nu har kommit med sin nya prislista, som vi bedömer kommer att stärka den svenska optionsmarknaden, säger Per-Ola Jansson, VD i Svenska Fondhandlareföreningen. OTC-handeln i optioner och terminer, dvs den handel som sker utanför börsen, har ökat kraftigt under de senaste åren - den beräknas idag vara lika stor som börshandeln i aktierelaterade optioner och terminer. OM Stockholmsbörsen såväl som flera marknadsaktörer, bedömer att en stor del av OTC-handeln kommer att flyttas till börsen istället i och med de nya lägre avgifterna. Därigenom kommer likviditeten avsevärt att förstärkas. Den nya avgiftsstrukturen innebär en generell avgiftssänkning på knappt 40% i aktierelaterade optioner och terminer vid OM Stockholmsbörsen, beräknat på handeln under det senaste kvartalet. För de allra flesta aktörerna innebär förändringen avgiftssänkningar på 50% eller mer. Ända sedan starten 1985 har OM arbetat för att utveckla och bredda den svenska derivatmarknaden. OM Stockholmsbörsen har alltid prioriterat goda relationer med kunderna och dessa relationer kommer nu att stärkas ytterligare framöver. Den nya avgiftsstrukturen tillsammans med ytterligare tjänster från OM Stockholmsbörsen innebär unika mervärden för kunderna. Som ett exempel kan nämnas den slutkundsclearing som OM Stockholmsbörsen tillämpar. OM Stockholmsbörsen går in som motpart i varje slutkundsaffär, till skillnad från vid medlemsclearing. Förutom en avsevärt förbättrad riskhantering innebär detta också en förenklad administration för medlemmarna. Medlemsclearing innebär att varje medlem måste bygga egna lösningar för att klara clearingen på slutkundsnivå. Under 2001 förbättrar OM Stockholmsbörsen ytterligare sitt kunderbjudande när öppettiderna för handeln i aktier, optioner och terminer förlängs. Redan under det andra kvartalet kommer kunderna genom OM Stockholmsbörsens omfattande medlemsnätverk att kunna handla fram till 22.00 dagligen. OM Stockholmsbörsen är pionjärer när det gäller att skapa fungerande börsnätverk. Genom samarbetet i börsalliansen Norex finns det möjlighet att handla nordiska aktier i samma handelssystem, SAXESS, på OM Stockholmsbörsen, Köpenhamns Fondbörs samt senare under 2001 även på Oslo Börs. För att erhålla en mer detaljerad beskrivning av avgiftsförändringen, eller avgiftsstrukturen i sin helhet, vänligen besök www.omgroup.com eller ring 08-405 66 21. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Niklas Midby, vice VD, OM Gruppen 08-405 67 32 Simon Nathanson, tf chef, OM Stockholmsbörsen 08-405 66 22 Jakob Håkanson, chef Investor Relations, OM Gruppen 08-405 60 42 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/13/20001213BIT00830/bit0002.pdf