NOREX-alliansen inför ny branschindelning

Report this content

NOREX-alliansen inför ny branschindelning OM Stockholmsbörsen, Oslo Börs och Köpenhamns Fondbörs kommer tillsammans med MSCI att införa en ny branschindelning - "the Global Industry Classification Standard" (GICS) utvecklad av MSCI och Standard & Poor's. För att skapa överensstämmelse med GICS kommer börserna att lansera en rad nya branschindex. Denna förändring är en del i de genomgripande förändringar som sker i syfte att skapa en ännu mer attraktiv, modern och konkurrenskraftig marknadsplats i Norden. Den nya branschindelningen, GICS, underlättar branschanalys genom att klassificera bolagen i fyra olika nivåer - sectors, industry groups, industries och sub-industries. Indelningen baseras på respektive bolags huvudsakliga affärsaktivitet, det vill säga det affärsområde som genererar huvuddelen av bolagets intäkter. - Vi har under en tid varit på gång att förändra branschindelningen, men har inte velat genomföra förändringen innan vi hittat en modell som är tillräckligt flexibel för att kunna hålla en lång tid framöver. Denna förändring tillsammans med andra avgörande förändringar på börserna, som tillkännagivits under året, stärker vår marknadsplats ytterligare. GICS- standarden är väletablerad bland internationella och nordiska portföljförvaltare och investerare, vilket är en förutsättning i den globalisering som sker av kapitalmarknaderna, säger Poul Erik Skaanning Jørgensen, vd för Norex-alliansen. - Vi är glada att de tre börserna kommer att införa GICS. Denna förändring kommer att öka transparansen mellan de nya lokala indexen och MSCI:s internationella benchmarkindex, säger Henry Fernandez, vd för MSCI. Börserna kommer även att var för sig, införa nya egna benchmarkindex som är utvecklade oberoende av varandra. Dessa index tar hänsyn till den så kallade fria floaten vilket därigenom förbättrar indexets investerbarhet. Benchmarkindexen har samma egenskaper som en bred portfölj kombinerat med tillräcklig likviditet i de underliggande aktierna. Oslo börs och OM Stockholmsbörsen inför GICS och de nya branschindexen från och med den 5 januari 2001 och de nya benchmarkindexen i februari 2001. Köpenhamns Fondbörs kommer att följa efter och således införa GICS och indexen senast 1 april, 2001. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Köpenhamns Fondbörs Jan Ovesen, CFO and Head of Trading, +45 3393 3366 Rolf Allen, Senior Analyst, +45 3393 3366 www.xcse.dk OM Stockholmsbörsen Claes-Urban Dackberg, Vice President, Market Research & Development, 08-405 68 12 Peter Danneros, Head of Index Management, 08-405 62 28 Oslo Börs Henning Dokset Managing Director, Oslo Børs Informasjon AS + 47 22 34 18 07 www.ose.no MSCI Baer Pettit, Executive Director +44 207 425 6660 www.msci.com Norex mål är att erbjuda investerare, emittenter och medlemmar en kostnadseffektiv nordisk värdepappersmarknad med hög kvalitet. NOREX- alliansen är den första fungerande börsalliansen med ett gemensamt system för aktiehandel, harmoniserat regelverk och harmoniserade krav för handel och medlemskap mellan de deltagande länderna. NOREX består i dag av Köpenhamns Fondbörs, Islands Börs och OM Stockholmsbörsen. Styrelsen i Oslo Börs har tagit beslut om att ingå i NOREX-alliansen. De baltiska börserna har tecknat avsiktsförklaringar om att ansluta till alliansen. Morgan Stanley Capital International Inc. (MSCI) är en ledande utvecklare och leverantör till investerare världen över av globala index och benchmarkrelaterade produkter och tjänster. Morgan Stanley Dean Witter & Co., ett globalt finansföretag, marknadsledande inom värdepapper, kapitalförvaltning och kredittjänster är majoritetsägare i MSCI och Capital Group Companies Inc., ett global kapitalförvaltningsföretag, är minoritetsägare. The Global Industry Classification Standard (GICS) was developed by and is the exclusive property of MSCI and Standard & Poor's. "Global Industry Classification Standard (GICS)" and "GICS" are service marks of MSCI and Standard & Poor's. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00710/bit0002.pdf