OM förvärvar resterande 49 procent av Natural Gas Exchange i Kanada

Report this content

OM förvärvar resterande 49 procent av Natural Gas Exchange i Kanada OM, som sedan februari 2000 äger 51 procent av den kanadensiska börsen Natural Gas Exchange (NGX) och haft en option att förvärva resterande 49 procent från och med maj 2001, har tidigarelagt förvärvet av resterande 49 procent av NGX från Westcoast Energy Inc. Förvärvet genomfördes per den 1 januari 2001. - Genom att tidigarelägga förvärvet av resterande 49 procent av NGX kan vi snabbare genomföra åtgärder för att utveckla NGX. Vi kommer bland annat att införa en ny clearingstruktur inom kort för att maximera utnyttjande av OMs clearingkapital och kompetens och bredda produktutbudet. På sikt kommer NGX utvecklas från en regional handelsplats för Alberta till att omfatta hela den Nordamerikanska marknaden, säger Niklas Midby, ansvarig för OMs affärsområde Transaction. NGX, som ligger i Calgary i Kanada, är en handelsplattform och clearing- organisation för naturgas i Alberta, som är en av två stora produktions- områden för naturgas i Nordamerika. Sedan verksamheten startade för sex år sedan har NGX vuxit till att idag ha 120 kunder med en genomsnittlig månatlig gashandel på ca 200 BCF (211 000 TJ). Bland kunderna på NGX finns de flesta större nordamerikanska aktörerna på energimarknaden. NGX har fyrdubblat omsättningen sedan 1997 och förväntas växa snabbt framöver bland annat med hjälp av en ny clearingstruktur och breddat produktutbud. NGX har idag 20 anställda och en omsättning på cirka 7 MCAD. Förvärvet förväntas inte påverka OMs vinst per aktie under år 2001. OM driver aktie- och räntebörser i London (OM London Exchange, som är en brittisk auktoriserad börs) och Stockholm (OM Stockholmsbörsen och OM Räntebörsen). OM utvecklar också teknologi som effektiviserar finans- och råvarumarknader världen över. OM har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien, med kontor i elva länder. Moderbolaget, OM Gruppen, är noterat på OM Stockholmsbörsen. För mer information, se www.omgroup.com För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Niklas Midby, vVD, OM Gruppen +46 8 405 67 32 Peter Krenkel, VD, NGX +1 403 974-1705 Anna Eriksson, informationschef, OM Gruppen +46 8 405 66 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00150/bit0002.pdf