OM Technology sluter avtal med American Stock Exchange

Report this content

OM Technology sluter avtal med American Stock Exchange OM Technology levererar börssystemen SAXESS och CLICK OM Technology har slutit avtal med American Stock Exchange® (Amex®), USAs ledande börs för börshandlade fonder och näst största börs för optioner, om leverans av elektroniska handelssystem för Amex options- och aktiehandel. Avtalet är ett centralt led i Amex planer att införa ett skärmbaserat handelssystem under 2001. Det uppskattade totala ordervärdet är ungefär 300 miljoner SEK, inklusive licenser, projekt och fem års support. OMs SAXESS-system blir den väsentliga plattformen och kommer att utgöra grunden till ett helt elektroniskt, skärmbaserat system för Amex handelsgolv för optioner. Systemet kommer att implementeras under fjärde kvartalet i år. Utöver det nya elektroniska handelssystemet innebär SAXESS-teknologin en avsevärd förbättring i skalbarhet, vilket ger Amex möjlighet att inom överskådlig framtid enkelt hantera kraven på ökad kapacitet. Utöver handelssystemet för optioner tillkännager Amex och OM Technology en överenskommelse för Amex att köpa OMs CLICK-system för sin aktiehandel. CLICK-systemet innebär en markant förbättring av Amex nuvarande aktiehandelsplattform, med såväl ökad funktionalitet för Amex golvmedlemmar som en generell förbättring av handelskapacitet. "När vi har implementerat systemen så kommer vi att ha de senaste och tekniskt mest avancerade systemen i optionsbranschen, säger Salvatore F. Sodano, VD och ordförande i Amex. Investeringen ger oss en avsevärd konkurrensfördel - vi kan förse våra kunder med högkvalitativ, snabb och effektiv handel samtidigt som vi snabbt kommer att kunna svara på marknadens föränderliga krav. Detta är avgörande i en miljö som i ökande utsträckning drivs av teknologi." "OM är en världsledande leverantör av transaktionsteknologi till de globala finansiella marknaderna, fortsätter Salvatore F. Sodano. I takt med att marknaderna blir mer och mer globala blir det en konkurrensfördel att ha en erfaren och ledande partner som OM." "Vi är mycket nöjda över att vi kan fördjupa vårt samarbete med Amex. OM Technology har en lång och framgångsrik historia som IT-partner till Amex. På en hårt konkurrensutsatt marknad har vi valts att utveckla andra generationens elektroniska aktie- och optionshandelssystem - en prestation som vi är mycket stolta över", säger Magnus Karlsson Böcker, VD för OM Technology. The American Stock Exchange®, ett dotterbolag till "the National Association of Securities Dealers, Inc" (NASD®), är den enda större börsen som bland annat erbjuder handel i en lång rad aktier, indexaktier, obligationer och optioner. Amex är USAs ledande börs för notering av indexaktier, s k börshandlade fonder, och den näst största optionsbörsen med optionshandel mot sektorindex såväl som nationella och utländska aktier. För mer information, se www.amex.com OM Technology är världens ledande leverantör av transaktionsteknologi. OM Technology ingår i OM-koncernen, som tillhandahåller transaktions- teknologiska produkter och tjänster. OM driver börser och utvecklar teknologi som ökar finans- och råvarumarknaders effektivitet världen över. Moderbolaget, OM Gruppen, är noterat på OM Stockholmsbörsen. För mer information, se www.omtechnology.com För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Magnus Karlsson Böcker, President, OM Technology 08 405 66 44 Anna Eriksson, VP, Corp. Comms., OM Gruppen 08 405 66 12 Robert Rendine, SVP Corp Comms, AMEX +1 212 306 1691 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010115BIT00290/bit0002.pdf