EDX London startar handel 30 juni 2003

EDX LONDON STARTAR HANDEL 30 JUNI 2003 EDX London, en ny aktiederivatverksamhet gemensamt ägd av London Stock Exchange plc och OM AB, kommer att starta handel i skandinaviska aktie- derivat på måndag den 30 juni 2003. Fullföljandet av bildandet av EDX London sker efter att EDX London har godkänts av brittiska finans- inspektionen (Financial Services Authority) som en auktoriserad börs (Recognised Investment Exchange). EDX London kommer att betala OM en ersättning om upp till 24 miljoner pund (327 miljoner kronor) för OM London Exchange's skandinaviska aktiederivatverksamhet. En första betalning om 12,8 miljoner pund (180 miljoner kronor) görs i samband med bildandet av EDX London, och en tilläggsköpeskilling på ytterligare 11,2 miljoner pund betalas förutsatt att uppsatta intäktsmål för EDX London uppnås per 31 december 2005. London Stock Exchange äger 76 procent av det nya företaget och OM äger 24 procent genom dotterbolaget Stockholmsbörsen AB. LSE och OM kommer att kapitalisera EDX London i förhållande till sina respektive ägarandelar. För mer information eller kommentarer, vänligen kontakta LSE John Wallace Media +44 (0)20 7797 1222 Paul Froud Investor Relations +44 (0)20 7797 3322 OM Anna Eriksson Media +46 (0)8 405 66 12 Jakob Håkanson Investor Relations +46 (0)8 405 60 42 Övrig information OM London Exchange, som fortsätter äga och ansvara för drift av UK Power Exchange (UKPX), kommer att fortsätta vara ett dotterbolag till OM. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/27/20030627BIT00770/wkr0001.pdf