• OMHEX/VPC/

Report this content

Pressmeddelande, 22 april 2004 APK och VPC går samman och bildar en stark nordisk central värdepappersförvarare och clearingorganisation (NCSD) VPC AB och OM HEX AB (publ) har undertecknat ett Letter of Intent (LoI) avseende ett samgående mellan den av OMHEX ägda finländska CSD:n (Central Securities Depository) - Finlands Värdepapperscentral Ab (APK) - och den svenska motsvarigheten, VPC, i syfte att bilda en stark gemensam koncern för värdepappershantering i Norden, NCSD (Nordic Central Securities Depository). Enligt LoI ska OMHEX:s systemlösning EXIGO CSD(TM) (EXIGO) för settlement och förvaring av värdepapper införas på den finska marknaden. Dessutom förvärvar NSCD en licens att använda och utveckla EXIGO i Norden. En finsk-svensk CSD främjar harmoniseringen av regelverk och processer för settlement samt driver på utvecklingen mot en gemensam teknisk plattform, som påskyndar den horisontella integrationen av clearing- och settlementdelen av värdekedjan. Härigenom stärks den nordiska finansmarknadens effektivitet och konkurrenskraft, vilket medför fördelar för emittenter, marknadsaktörer och investerare. NCSD kommer att omfatta cirka 70 procent av den nordiska CSD-marknaden. · Det planerade samgåendet mellan APK och VPC sker genom att VPC erbjuder OMHEX nyemitterade aktier och kontant betalning som likvid för samtliga utestående aktier i APK. · Efter transaktionen kommer OMHEX och VPC:s fyra huvudägare - FöreningsSparbanken, Nordea Bank, Skandinaviska Enskilda Banken och Svenska Handelsbanken - att äga cirka 19,8 procent vardera av NCSD. · NCSD:s huvudägare kommer att inbjuda ett antal finska marknadsaktörer att teckna nya aktier motsvarande en ägarandel upp till 10 procent i NCSD. · VPC:s vd Kjell Arvidsson föreslås som ny koncernchef för NCSD. · Som en del av LoI förvärvar NCSD en licens för EXIGO i Norden från OMHEX med ambitionen att, i nära samarbete med marknadens aktörer, använda systemet som en framtida gemensam teknisk plattform i Norden. · Det totala värdet på den föreslagna transaktionen uppgår till cirka 1 020 MSEK, inklusive EXIGO-licensen men exklusive framtida kostnader för utveckling och underhåll. · Transaktionen är villkorad av due diligence samt vederbörligt godkännande från berörda myndigheter. Jukka Ruuska, vd för HEX Integrated Markets och vice koncernchef för OMHEX: "En stark nordisk CSD är en viktig komponent i vår gemensamma vision om en fullt integrerad nordisk värdepappersmarknad. En gemensam plattform och harmoniserade rutiner för handel, clearing och settlement kommer att gynna samtliga marknadsaktörer genom att det blir enklare att få tillgång till och bedriva verksamhet på de nordiska marknaderna, vilket också attraherar nya aktörer." Kjell Arvidsson, vd för VPC och föreslagen koncernchef för NCSD: "Samgåendet gör det möjligt att förbättra nuvarande infrastruktur och serviceutbud till marknadsdeltagare, emittenter och investerare, såväl privatpersoner som institutioner. Med den kunskap och erfarenhet som finns inom APK och VPC får vi en stabil plattform för fortsatt utveckling. Under de senare åren har vi haft en konstruktiv och nära dialog mellan de nordiska CSD:erna, och vi delar en gemensam syn på hur den nordiska marknaden bör utvecklas. Det planerade samgåendet, vilket skapar en gemensam finsk-svensk CSD, är ett första steg i vår strävan att öka konkurrenskraften för den nordiska finansmarknaden." Magnus Böcker, vd och koncernchef för OMHEX: "Detta är ännu ett viktigt steg mot en integration av de nordiska värdepappersmarknaderna i linje med OMHEX:s strategi att skapa förutsättningar för effektiva värdepapperstransaktioner. Det överensstämmer också med vår övertygelse om att det är en integrering av den finansiella infrastrukturen som måste ske för att marknaden ska bli effektiv och för att skapa högre mervärde för kunderna. Genom att verka för integration och tydliggöra fördelarna med gemensamma tekniska plattformar fortsätter vi att effektivisera marknaden." Björn G Olofsson, ordförande för VPC: "Vi hoppas att detta är ett första steg i den fortsatta konsolideringen och integrationen av de nordiska marknaderna. Det är viktigt att utveckla den nordiska marknadsmodellen för att möta kraven från nordiska och internationella kunder. Samgåendet möjliggör ökad operationell effektivitet vilket kommer marknadens samtliga aktörer tillgodo." Ytterligare information och bakgrundsmaterial bifogas detta pressmeddelande. Detta är en översättning till svenska av parternas pressmeddelande på engelska. Vid eventuella skillnader så är det den engelska versionen som gäller. Till redaktionen En pressträff kommer att hållas i Helsingfors idag klockan 09.30 CET (10.30 lokal finsk tid) på OMHEX:s kontor på Unioninkatu/Unionsgatan 32B, 6:e våningen. Det kommer även att finnas möjlighet att delta i detta möte genom att ringa in till telefonkonferens på telefonnummer: +358 9 8248 5596, kod 8325. En powerpoint-presentation kommer att göras tillgänglig på www.omhex.com cirka 10 minuter före pressmötet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn G Olofsson, ordförande VPC +46 8 701 50 78 Kjell Arvidsson, vd VPC +46 8 402 92 23 Presskontakt VPC +46 734 340 776 Magnus Böcker, vd och koncernchef, OMHEX +46 8 405 66 44 Jukka Ruuska, vd HEX Integrated Markets, vice koncernchef, OMHEX +358 9 6166 7200 Anna Rasin, informationschef, OMHEX +46 8 405 66 12 Bakgrund och motiv En integrerad nordisk finansmarknad gynnar samtliga nordiska marknadsaktörer och de företag som tillhandahåller marknadens centrala infrastruktur, såsom börser och CSD:er. Fusionen mellan APK och VPC accelererar den horisontella integrationen mellan CSD:erna i Norden och skapar förutsättningar för en gemensam nordisk plattform för värdepappershantering. För konsolideringen av de nordiska CSD:erna är det väsentligt med en gemensam teknisk plattform. OMHEX har utvecklat en standardiserad systemlösning för settlement och värdepappersförvaring, EXIGO, som bedöms vara en lämplig teknisk plattform för Norden. Första kund att köpa EXIGO var SFE Corporation (Sydneys Futures Exchange). Transaktionens struktur Genom det föreslagna samgåendet mellan VPC och APK bildas den nya koncernen NCSD. Transaktionen sker genom att VPC erbjuder OMHEX nyemitterade aktier för 54 procent av APK och kontant betalning för resterande 46 procent. I transaktionen värderas APK till 750 MSEK och VPC till 1 650 MSEK. Värdet på kontantdelen uppgår till 343 MSEK och de nyemitterade aktierna, vilka motsvarar en ägarandel på 19,78 procent i NCSD efter transaktionen, värderas till 407 MSEK. Det totala värdet på den föreslagna transaktionen uppgår till cirka 1 020 MSEK, inklusive EXIGO-licensen men exklusive framtida kostnader för utveckling och underhåll. Därutöver kommer OMHEX, med stöd av NCSD, att utveckla ett system för värdepappershantering med EXIGO som gemensam teknisk plattform. Det första steget blir att införa EXIGO på den finska marknaden under 2005- 2006. En designstudie kommer att inledas avseende en möjlig utvidgning av EXIGO-systemet till den svenska marknaden. Vidare ska parterna, med hänsyn tagen till marknadsaktörernas intressen, utarbeta en gemensam syn på hur och när CCP-funktionalitet för aktier och derivat ska kunna erbjudas på den nordiska marknaden. Sådan CCP- funktionalitet är tänkt att utvecklas gemensamt av OMHEX och NCSD. Ägarstruktur, företagsledning och bolagsstyrning av NCSD Efter samgåendet fördelas aktieinnehaven i NCSD enligt följande: Ägare Andel av kapital och röster, % FöreningsSparbanken 19,78 Nordea Bank 19,78 OMHEX 19,78 Skandinaviska Enskilda Banken 19,78 Svenska Handelsbanken 19,78 Övriga 1,10 Summa 100 % OMHEX och VPC:s huvudägare har enats om att inbjuda ett antal finska marknadsaktörer att bli delägare i NCSD genom en riktad nyemission. Nyemissionen, vilken inte ska överstiga 10 procent av aktierna i NCSD, kan maximalt späda ut respektive huvudägares innehav till cirka 17,8 procent. NCSD-koncernen ska verka som ett företag, vilket kommer att avspeglas i lednings- och organisationsstrukturen. På grund av gällande regelverk kommer dock NCSD:s verksamhet att bedrivas i separata juridiska enheter. Kjell Arvidsson, nuvarande vd för VPC, föreslås som ny koncernchef för NCSD. En vice koncernchef kommer också att utses. Koncernspråket blir engelska. Specifik finansiell information avseende OMHEX Följande bolagsspecifika information är framtagen av, och avser, OMHEX, som också ansvarar för dess innehåll. OMHEX har tidigare meddelat att de årliga kostnadsbesparingar som förväntades uppstå genom samgåendet mellan OM och HEX under 2003 skulle uppgå till högst 220 MSEK. Av dessa kostnadsbesparingar skulle cirka 70 MSEK genereras i affärsområdet "Settlement and Depository" (vilket motsvarar APK). Som rapporterats i OMHEX:s resultatrapport under affärsområde Settlement and Depository, uppgick APK:s nettoomsättning för det andra halvåret 2003 till 146 MSEK och rörelseresultatet uppgick samtidigt till 19 MSEK. Motsvarande siffror för APK för det första kvartalet 2004 var en nettoomsättning om 79 MSEK och ett rörelseresultat om 11 MSEK. Effekten på OMHEX:s vinst per aktie bedöms bli positiv som en följd av transaktionen, även under 2005. OMHEX innehar för närvarande en köpoption på aktier i VPC, som utfärdats av dess huvudägare, motsvarande en aktiepost på 11 procent i VPC. Om villkoren i LoI uppfylls har VPC:s huvudägare enats om att lösa in optionen mot en kontant betalning på cirka 65 MSEK. Ytterligare information om de finansiella effekterna kommer att lämnas när de slutliga avtalen har undertecknats. Tidplan och juridiska frågor Efter undertecknandet av LoI kommer due diligence att genomföras. De slutgiltiga avtalen, inklusive avtal avseende EXIGO, förväntas bli undertecknade under sommaren 2004. Transaktionen förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2004. Det föreslagna samgåendet är villkorad av vederbörliga godkännanden från berörda myndigheter. Finansiella och juridiska rådgivare Erneholm & Haskel har agerat finansiell rådgivare och Advokatfirman Cederquist juridisk rådgivare till VPC. Mandatum har agerat finansiell rådgivare till OMHEX. Om VPC VPC är den centrala länken mellan utgivare och ägare/förvaltare av finansiella instrument. VPC har en central roll i det finansiella systemet och stora delar av den svenska kapitalmarknaden hanteras hos VPC. Som central värdepappersförvarare och clearingorganisation har VPC till uppgift att långsiktigt tillhandahålla säkra och kostnadseffektiva tjänster för hantering av aktier, obligationer och andra finansiella instrument. För mer information: www.vpc.se Om OMHEX OMHEX äger och driver norra Europas största värdepappersmarknad och är en ledande leverantör av marknadsplatstjänster och lösningar till finans- och energimarknader. OMHEX består av två divisioner: Divisionen OM Technology är en världsledande leverantör av lösningar och tjänster (outsourcing och transaktionshantering) baserat på banbrytande men beprövad teknik. Divisionen HEX Integrated Markets är en integrerad nordisk och baltisk värdepappersmarknad och erbjuder investerare tillgång till 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. Mer information finns på hemsidan www.omhex.com Om APK APK (Suomen Arvopaperikeskus) utgör OMHEX:s affärsområde "Settlement and Depository" inom divisionen HEX Integrated Markets. APK driver de finska systemen för settlement och registrering och erbjuder marknadens aktörer effektiva tjänster inom clearing, settlement och förvaring av värdepapper. För mer information, besök www.hex.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00040/wkr0001.pdf