OMHEX säljer XACT Fonder till Handelsbanken

OMHEX säljer XACT Fonder till Handelsbanken Som ett led i OMHEX' fortsatta fokus på kärnverksamheten har OMHEX slutit avtal med Handelsbanken, enligt vilket Handelsbanken förvärvar XACT Fonder AB från OMHEX per den 30 juni 2004. XACT Fonder förvaltar Sveriges första börshandlade fonder XACT OMX och XACT SBX. Avtalet kommer att ge en resultateffekt för OMHEX på cirka 16 miljoner kronor under andra kvartalet 2004. "Vi startade XACT Fonder för fyra år sedan i syfte att etablera och utveckla produkten börshandlad fond på den svenska marknaden. Med XACT Fonders positiva utveckling är det målet uppnått samtidigt som vi anser att Handelsbanken är den bästa aktören för att driva detta vidare. Försäljningen av XACT passar dessutom väl in i vår strategi att fokusera på vår kärnverksamhet och att inte riskera att konkurrera med våra kunder", säger Magnus Böcker, VD för OMHEX. "Vår närvaro och våra marknadsandelar inom fondområdet har stadigt ökat och Handelsbanken är idag en av de ledande fond- och kapitalförvaltarna i Sverige. Vi märker också en ökad efterfrågan på våra indexförvaltade produkter, där vi varit särskilt framgångsrika. Internationellt är börshandlade fonder, ETFs, en kraftigt växande marknad. Med förvärvet av XACT Fonder AB, som är ett etablerat varumärke för ETFs, får vi möjlighet att utveckla denna marknad och skapa nya intressanta produkter. Köpet av XACT Fonder skall också ses som en del i vår ambition att ytterligare öka Handelsbankens närvaro inom fond- och kapitalförvaltningsområdet", säger Ulf Riese, vice VD Handelsbanken och chef Handelsbanken Kapitalförvaltning. För mer information eller kommentarer, vänligen kontakta: Ulf Riese, Vice VD, Chef Handelsbanken Kapitalförvaltning 08 701 12 12 Kjell Norling, tillträdande VD XACT Fonder 08 701 23 64 Anna Rasin, informationschef OMHEX 08 405 66 12 Om OM/OMHEX OMHEX äger och driver norra Europas största värdepappersmarknad och är en ledande leverantör av marknadsplatstjänster och lösningar till finans- och energimarknader. OMHEX består av två divisioner: Divisionen OM Technology är en världsledande leverantör av lösningar och tjänster - outsourcing och transaktionshantering - som utnyttjar banbrytande men beprövad teknik. Divisionen HEX Integrated Markets är en integrerad nordisk och baltisk värdepappersmarknad och erbjuder investerare tillgång till 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. Besök gärna www.omhex.com för mer information. Mer information om XACT Fonder återfinns på www.xact.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/16/20040616BIT00040/wkr0001.pdf