Designa eget omslagspapper på nätet – ännu en världsnyhet från Lund!

Report this content

Möjligheten att designa eget personligt presentpapper har funnits på marknaden i flera år men nu lanserar www.omslagspapper.se en helt ny interaktiv tjänst där man direkt på skärmen kan skapa sitt eget mönster som sedan trycks i collage på tåligt omslagspapper och levereras direkt hem i brevlådan.

Med egna bilder på barnen, hunden, semestern eller t.o.m. svärmor eller bilder från ett bibliotek skapar man lätt ett personligt omslagspapper och eftersom tjänsten är interaktiv kan man gratis prova sig fram och välja bilder, mönster och effekter innan man bestämmer sig. Det går även att skicka gratis e-vykort med samma mönster. Allt är mycket enkelt och numera riktigt billigt.

Strålande framtidsutsikter
Affärsidén med personligt presentpapper lanserades först i Sverige men siktet var från början inställt på en global lansering. Konceptet var helt nytt och trycktekniken PicturePattern unik. Den explosionsartade försäljningen av digitalkameror världen över har inneburit att allt fler hanterar sina bilder i den egna datorn och skriver ut dem på hemmaskrivare, vars kvalitet och kapacitet dock inte räcker till för så stora och komplicerade utskrifter som omslagspapper.

Dessutom finns ett antal andra intressanta nischer som är bör nämnas t.ex. omslagspapper med företagslogga eller föreningsemblem.

Framtidsutsikterna för www.omslagspapper.se är alltså mycket ljusa. Inte minst på stora marknader som Kina och Japan, där det traditionellt är viktigt att vara artig och med vackert inslagna presenter visa sin omtänksamhet. Det är ju dessutom ett genialt sätt att överraska den som redan har allt!

Internationell lansering
Inom kort kommer www.omslagspapper.se att lanseras internationellt under namnet www.photogiftwrap.com. Det tyngsta utvecklingsarbetet är avklarat och nu väntar nästa fas som innebär att utveckla försäljningsorganisationen. Idag kan man, förutom interaktivt via internet, även beställa sitt presentpapper hos fotokedjan FotoQuick i Sverige. I framtiden kommer även andra butikskedjor kunna erbjuda våra produkter.

Expansionen är egenfinansierad och därför stabil om än något långsam. Eftersom responsen från kunder är så översvallande positiv överväger vi att söka ekonomiskt partnerskap för att klara en snabbare internationell lansering.

Ny teknik sänker priset
Tack vare vårt eget dataprogram – PicturePattern – och den senaste trycktekniken kan vi producera tåligt presentpapper med personligt tryck till en mycket låg kostnad.

Kunden beställer enkelt genom att ladda upp sina egna bilder – digitala eller skannade – till www.omslagspapper.se där bilderna direkt behandlas i programmet PicturePattern. Upp till fyra olika bilder kan användas. Därefter offset-trycks pappret med bilderna i collage. Man kan välja mellan flera storlekar – A3, 50x70cm, 70x100cm, 3m-rulle, 5m-rulle och 10m-rulle.

PicturePattern-tekniken innebär förutom snabba leveranser även låga priser. För endast 25 kronor inkl. moms får man ett ark omslagspapper med personligt tryck i storlek A3, dvs. 30x42 cm. Frakt tillkommer med 10 kr.

Spännande bakgrund
Idén till PicturePattern-tekniken – att digitalt montera bilder i collage och trycka upp dem på presentpapper – fick Tony Helinsky på reklambyrån Helitera i Lund när han ville göra något extra fint med sina egna bilder på dottern Lykke. Gedigna kunskaper inom programutveckling och många års praktiskt arbete med digital bildhandling resulterade till slut i den nu patentsökta PicturePattern-tekniken.

Efter många uppskattande kommentarer från släkt och vänner som fick presenter inslagna i omslagspapper med Lykke på, föddes idén att lansera www.omslagspapper.se som nu utvecklats till en interaktiv tjänst.

Vi som gjort det
Företaget bakom utvecklingen av PicturePattern-tekniken och lanseringen av www.omslagspapper.se är Helitera AB som startades 1992 och växt fram i den kreativa Ideon-sfären i Lund. Vi sysslar i huvudsak med systemutveckling, reklam, marknadsföring och produktlanseringar. Mer info: www.helitera.se

Välkommen att testa
Vi erbjuder medierepresentanter att helt kostnadsfritt testa våra produkter. Beställ på www.omslagspapper.se och ange "0" som antal ark, märk ordern ”medietest” så skickar vi några kostnadsfria testark till dig. Vi kan då också skicka högupplösta digitala filer om du vill det.

Du kan också kontakta Tony Helinsky via e-post tony@omslagspapper.se eller telefon 046-38 90 20 eller 070-888 1111.

Pressbilder finns här (logo, inslagna paket och Tony Helinsky) www.omslagspapper.se/press/