Chefslönerna ökar i biståndsbranschen

Report this content

Chefslönerna i biståndsbranschen närmar sig näringslivsnivå. Det visar OmVärldens granskning av chefer på myndigheter, enskilda organisationer och stora biståndskonsulter. Listan toppas av förre biståndsministern Jan O Karlsson, med en samlad lön på över 140 000 kronor i månaden, och Kooperation utan gränsers chef Lennart Hjalmarsson.

Omstritt svenskt stöd till korrupta stater Samtliga länder som får svenskt budgetstöd, den omdebatterade form av bistånd som går in i landets budget, har problem med korruption och kränkningar av mänskliga rättigheter. Det visar OmVärldens stora genomgång. Länderna hamnar inom gränsen för svår korruption i organisationen Transparency Internationals mätning och bara två av sexton klassas som fria i organisationen Freedom House demokratiundersökning. Nu hävdar kritiker att urvalsmetoderna inte är tillräckliga. Noreena Hertz skriver för OmVärlden Noreena Hertz, uppmärksammad författare till Det Tysta Övertagandet och Skuldfällan, skriver för OmVärlden. I första krönikan reder hon ut begreppen kring nya Red-kampanjen, där företag som American Express, Armani och Nike ska bidra till kampen mot aids. Mer i detta nummer: Nyheter: Danskt bistånd drabbas av karikatyrprotesterna. Paradoxalt nog är det stöd till demokrati och mediefrihet som stoppas. Porträtt: Inom det amerikanska biståndet stiger oron för att mista sitt oberoende. Randall L. Tobias är omdiskuterad blivande chef för USAID. Nyheter: Sverige bland stater som anklagas för att hålla odemokratisk regim i Kambodja under armarna. Läs hela texten på OmVärldens hemsida www.omvärlden.nu OmVärldens redaktionssekreterare nås på telefon: 08-698 45 91 Följ också våra uppdaterade nyheter på OmVärldens hemsida: www.omvarlden.nu