Hakon Invest noteras på Stockholmsbörsen

Idag noteras Hakon Invest på Stockholmsbörsens O-lista.

Hakon Invest bedriver investeringsverksamhet med fokus på handelsinriktade företag. Mest känt är bolaget som storägare till Ica, vilket är ett centralt innehav. Nu breddas verksamheten och med innehavet i Ica som bas vill Hakon Invest etablera sig som ett av nordens ledande bolag som investerar inom handelsområdet. Bolagets finansiella tillgångar ska användas för investeringar huvudsakligen i onoterade handelsföretag i Norden. Omsättningen för årets första nio månader uppgick till 446 miljoner kronor. ”Det är roligt att vi får ett bolag med en nordisk investeringsstrategi till börsen. Att Hakon Invest äger en del av ICA, ett av nordens största detaljhandelsföretag gör det extra roligt, vi har ju alla en relation till ICA. Från börsens sida kommer vi att hjälpa Hakon Invest att få ut det mesta och det bästa av den nordiska aktiemarknaden. Varmt välkommen”, säger Jenny Rosberg, chef för den svenska aktiemarknaden, OMX. ”Börsnoteringen är ett led i vår ambition att säkerställa en långsiktigt gynnsam ägarstruktur i Hakon Invest och samtidigt ge oss tillgång till kapitalmarknaden. Det stora intresset för aktien är förstås mycket glädjande och för oss är det en bekräftelse på att såväl institutioner som allmänheten tror på bolaget”, säger Claes-Göran Sylvén, VD för Hakon Invest. Bilder från välkomstceremonin och en filmad intervju med Hakon Invests VD Claes-Göran Sylvén kommer att finnas tillgängliga på www.omxgroup.com/stockholmsborsen under Bolagshändelser och Förändringar i noterade bolag/ Introduktioner. Hakon Invest ingår i sektorn Dagligvaror. Mer information om branschklassificering etc. av Hakon Invest, finns tillgänglig på www.omxgroup.com/stockholmsborsen under Press och börsmeddelanden /Sök /Avistainformation.