Kommentar angående handelsstopp i CTT Systems AB

I samråd med CTT Systems AB beslutade Stockholmsbörsen igår att stoppa handeln i CTT Systems aktier. Handeln skulle återupptas när bolaget informerat marknaden om anledningen till handelsstoppet. Idag på morgonen informerade bolaget marknaden om att det hade fått en betydande order. Stockholmsbörsen beslutade att upphäva handelsstoppet och återuppta handeln klockan 09:30. På grund av ett tekniskt handhavandefel påbörjades emellertid handeln redan klockan 09:07. Så snart Stockholmsbörsen fått klarhet i vad som inträffat informerades marknaden via handelssystemet SAXESS om att handeln återupptagits. ”Vi beklagar det inträffade och kommer naturligtvis att se över våra rutiner så att en händelse av det här slaget inte ska kunna upprepas. Händelsen är en kombination av ett handhavandefel och rutinerna kring öppningsförfarandet på morgonen”, säger Anders Ackebo, chef för Surveillance inom OMX Exchanges.