Månadsstatistik för OMX’ börser november 2005

• Aktieomsättningen på Köpenhamnsbörsen uppgick i november till 137,7 mdr vilket är rekord. Den genomsnittliga omsättningen per dag uppgick till 6 260 mkr. • Warrantomsättningen på Helsingforsbörsen uppgick i november till 1,1 mdr vilket är rekord. Den genomsnittliga omsättningen per dag uppgick till 49,6 mkr.

Handel i aktier Den genomsnittliga aktieomsättningen per dag uppgick till 31 348 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 27 124 mkr). Det genomsnittliga antalet avslut per dag uppgick till 91 271 (den senaste tolvmånaders perioden: 82 054). Omsättningshastigheten uppgick till 119%. Handel i derivat Den genomsnittliga derivatomsättningen i svenska, finska och danska aktie- och ränterelaterade produkter uppgick till 441 845 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 463 558 kontrakt) per dag. Det genomsnittliga antalet kontrakt för aktierelaterade derivatprodukter uppgick till 400 944 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 428 167 kontrakt) per dag, medan det genomsnittliga antalet kontrakt för ränterelaterade derivatprodukter uppgick till 40 901 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 35 391 kontrakt) per dag. Det totala premievärdet på handeln i aktieoptioner var 47,3 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 45,0 mkr) per dag. Obligationer Den genomsnittliga obligationsomsättningen per dag uppgick till 91 386 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 96 574 mkr) per dag. Rapporten omfattar statistik från börserna i Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Tallinn, Riga och Vilnius. De rapporterade siffrorna avser samtliga sex börser tillsammans om inte annat anges. Alla siffror är omräknade till svenska kronor. Warranter Den genomsnittliga warrantomsättningen per dag uppgick till 77,7 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 49,0 mkr) per dag. Börsnoterade fonder / Unit trusts Den genomsnittliga fond/Unit trust omsättningen per dag uppgick till 597 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 509 mkr) per dag. Indexutveckling Under november steg OMXS30 index med 3,2%, OMXH25 index steg med 1,7%, OMXC20 index steg med 3,2%, OMXT index steg med 1,0%, OMXR index steg med 8,6% och OMXV index sjönk med 7,8%. Medlemmar Den 30 november uppgick det totala antalet medlemmar till 148 (exkluderat 94 stycken som är medlemmar på mer än en börs) varav Stockholmsbörsen hade 83 medlemmar, Helsingforsbörsen hade 49 medlemmar, Köpenhamnsbörsen hade 50 medlemmar, Tallinnbörsen hade 18 medlemmar, Rigabörsen hade 17 medlemmar och Vilniusbörsen hade 25 medlemmar. Noteringar Aktier Det sammanlagda börsvärdet för alla noterade bolag uppgick den 30 november till 6 650 (30 november, 2004: 5 270) mdr kr. Två bolag noterades på Stockholmsbörsen och två bolag avnoterades under månaden. På Helsingforsbörsen avnoterades ett bolag. På Köpenhamnsbörsen avnoterades ett bolag. Det totala antalet noterade bolag är 679 (exkluderat nio dubbelnoteringar) varav 271 bolag är noterade på Stockholmsbörsen, 137 är noterade på Helsingforsbörsen, 178 är noterade på Köpenhamnsbörsen, 14 är noterade på Tallinnbörsen, 45 är noterade på Rigabörsen och 43 är noterade på Vilniusbörsen. Obligationer Det totala antalet noterade obligationer är 4 270, varav 1 572 på Stockholmsbörsen, 307 på Helsingforsbörsen, 2 315 på Köpenhamnsbörsen, nio på Tallinnbörsen, 32 på Rigabörsen och 35 på Vilniusbörsen. I november registrerades 45 nya obligationer på Stockholmsbörsen och 42 avregistrerades. På Helsingforsbörsen registrerades nio nya obligationer under månaden och tolv avregistrerades. På Köpenhamnsbörsen registrerades 23 nya obligationer och 10 avregistrerades. På Tallinnbörsen registrerades två nya obligationer. På Rigabörsen registrerades en ny obligation och en avregistrerades. På Vilniusbörsen registrerades tre obligationer och en avregistrerades. Warranter Det totala antalet noterade warranter är 1 514, varav 1 144 på Stockholmsbörsen och 370 på Helsingforsbörsen. I november noterades 41 nya warranter på Stockholmsbörsen och 199 avnoterades. På Helsingforsbörsen noterades 118 nya warranter under månaden och 43 avnoterades. Marknadsövervakning Stockholmsbörsen Stockholmsbörsens disciplinnämnd har utdömt en varning. En börsmäklare varnades för att ha genomfört en affär utan kommersiellt syfte, vilket strider mot börsens handelsregler. De två avsluten rapporterades dessutom inte till börsen inom den tid som gäller för affärer som görs upp utanför börsen. Stockholmsbörsen har uttalat kritik mot ett bolag med anledning av regelöverträdelser som dock inte ansetts så allvarliga att de överlämnats till disciplinnämnden. Bolaget kritiserades för att ha givit viss kurspåverkande information i en tidningsintervju. Stockholmsbörsen har i ett fall uttalat kritik mot en institutionell investerare med anledning av att brott mot Näringslivets Börskommittés regler rörande offentliggörande vid förvärv och överlåtelse av aktier. Riddarhyttan Resources AB placerades på O-listans observationsavdelning på grund av att bolaget ansökt om avnotering av bolagets aktier från Stockholmsbörsen. Under månaden har tre fall av misstänkt insiderhandel anmälts till Finansinspektionen. Helsingforsbörsen I november kritiserades tre bolag för att de inte följt Helsingforsbörsens regler. Ett bolag kritiserades för att de inte utan oskäligt dröjsmål informerat om styrelsens beslut för återköp av egna aktier. Det andra bolaget kritiserades för att de inte vidtagit adekvata åtgärder i samband med att information kring en vinstvarning kunde ha läckt. Det tredje bolaget kritiserades för att ha offentliggjort information på vars innehåll det inte var möjligt att uppskatta informationens inverkan på bolagets finansiella situation och framtidsutsikter. Helsingforsbörsen kritiserade en medlem vars kund placerat order i syfte att påverka prisutvecklingen under öppningsförfarandet. Köpenhamnsbörsen Köpenhamnsbörsen har tilldelat en medlem en reprimand för att de inte rapporterat in en avslutad transaktion. Köpenhamnsbörsen hanterade två publika bud från fonden Fonden af 20. december till aktieägarna i Solar Holding A/S och Solar Compagni A/S. Två bolag placerades på observationslistan. EAC A/S placerades där på grund av en kommande försäljning av EAC Nutrition. Spæncom A/S placerade på observationslistan i avvaktan på ett klargörande av finansiella oklarheter. Tallinnbörsen Tallinnbörsen har utfärdat varningar till två bolag för att de inte följt reglerna under en icke tillåten handelsperiod. En medlem av ledningsgruppen i AS Norma köpte aktier i bolaget i april 2005 i strid mot reglerna. En juridisk person, med anknytning till lednings- och tillsynsgruppen i AS Baltica, köpte aktier i AS Baltica i september 2005, även det i strid mot reglerna. Tallinnbörsen ålade AS Rakvere Lihakombinaat ett vite på 320 EUR för att ha fördröjt information rörande pensionering av en medlem av ledningsgruppen i augusti 2005. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Jenny Palmblad, kommunikatör Stockholmsbörsen, +46 8 405 68 51 Statistiken finns även tillgänglig på www.omxgroup.com