Månadsstatistik OMX Exchanges augusti 2005

Handel i aktier Den genomsnittliga aktieomsättningen per dag uppgick till 22 602 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 24 649 mkr). Det genomsnittliga antalet avslut per dag uppgick till 82 569 (den senaste tolvmånaders perioden: 75 282). Omsättningshastigheten uppgick till 91%. Handel i derivat Den genomsnittliga derivatomsättningen i svenska, finska och danska aktie- och ränterelaterade produkter uppgick till 367 529 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 439 704 kontrakt) per dag. Det genomsnittliga antalet kontrakt för aktierelaterade derivatprodukter uppgick till 341 873 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 409 447 kontrakt) per dag, medan det genomsnittliga antalet kontrakt för ränterelaterade derivatprodukter uppgick till 25 656 kontrakt (den senaste tolvmånaders perioden: 30 257 kontrakt) per dag. Det totala premievärdet på handeln i aktieoptioner var 38,2 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 42,8 mkr) per dag. Obligationer Den genomsnittliga obligationsomsättningen per dag uppgick till 75 351 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 92 850 mkr) per dag. Warranter Den genomsnittliga warrantomsättningen per dag uppgick till 43,7 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 40,9 mkr) per dag. Börsnoterade fonder / Unit trusts Den genomsnittliga fond/Unit trust omsättningen per dag uppgick till 405 mkr (den senaste tolvmånaders perioden: 404 mkr) per dag. Indexutveckling Under augusti sjönk OMXS30 index med 1,7%, OMXH25 index steg med 1,2%, KFX index steg med 3,8%, TALSE index steg med 3,2%, RIGSE index steg med 6,0% och VILSE index steg med 3,9%. Medlemmar Den 31 augusti uppgick det totala antalet medlemmar till 147 (exkluderat 88 st som är medlemmar på mer än en börs) varav Stockholmsbörsen hade 79 medlemmar, Helsingforsbörsen hade 47 medlemmar, Köpenhamnsbörsen hade 49 medlemmar, Tallinnbörsen hade 18 medlemmar, Rigabörsen hade 17 medlemmar och Vilniusbörsen hade 25 medlemmar. Noteringar Aktier Det sammanlagda börsvärdet för alla noterade bolag uppgick den 31 augusti till 6 199 (31 augusti, 2004: 4 794) mdr kr. I augusti avnoterades ett bolag från Stockholmsbörsen. Det totala antalet noterade bolag är 679 (exkluderat 9 dubbelnoteringar) varav 269 bolag är noterade på Stockholmsbörsen, 139 är noterade på Helsingforsbörsen, 179 är noterade på Köpenhamnsbörsen, 14 är noterade på Tallinnbörsen, 44 är noterade på Rigabörsen och 43 är noterade på Vilniusbörsen. Obligationer Det totala antalet noterade obligationer är 4 223, varav 1 568 på Stockholmsbörsen, 300 på Helsingforsbörsen, 2 288 på Köpenhamnsbörsen, sex på Tallinnbörsen, 28 på Rigabörsen och 33 på Vilniusbörsen. I augusti registrerades 36 nya obligationer på Stockholmsbörsen och 31 avregistrerades. På Helsingforsbörsen registrerades två nya obligationer under månaden och fyra avregistrerades. På Köpenhamnsbörsen registrerades sju nya obligationer och nio avregistrerades. På Rigabörsen registrerades en ny obligation under månaden och en obligation avregistrerades. Warranter Det totala antalet noterade warranter är 1 536, varav 1 270 på Stockholmsbörsen och 266 på Helsingforsbörsen. I augusti noterades 99 nya warranter på Stockholmsbörsen och 76 avnoterades. På Helsingforsbörsen noterades 61 nya warranter under månaden och 26 avnoterades. Marknadsövervakning Stockholmsbörsen Stockholmsbörsen har i ett fall uttalat kritik mot ett bolag med anledning av regelöverträdelser som inte ansetts så allvarliga att de överlämnats till disciplinnämnden. Bolaget kritiserades för att bland annat på ett felaktigt sett ha lämnat ut kurspåverkande information i samband med en företagsrekonstruktion. I augusti avnoterades ett bolag med anledning av att bolaget försatts i konkurs. I augusti placerades ett bolag på Stockholmsbörsens observationssegment på grund av att bolaget planerade genomföra en väsentlig verksamhetsförändring. Ett bolag som sedan april handlats på observationsavdelningen på grund av att bolaget inte uppfyllde noteringskravet gällande ägarkoncentration flyttades tillbaka till sin ordinarie plats på O-listan. Under månaden har sex ärenden rörande misstänkt insiderhandel rapporterats till Finansinspektionen. Helsingforsbörsen Helsingforsbörsen har utdelat kritik till ett bolag. Bolaget kritiserades för att ha gett en journalist mer detaljerad, framåtblickande information än vad som tidigare publicerats. Helsingforsbörsen har också placerat ett bolag på I-listans observationssegment, med anledning av att bolaget har ansökt om avnotering. Köpenhamnsbörsen I augusti behandlade Köpenhamnsbörsen ett bud. Vidare så flyttades ett bolag till Observationssegmentet med anledning av att en dansk myndighet ifrågasatt ett antal punkter i bolagets halvårsrapport. För ytterligare information eller kommentarer, vänligen kontakta Ulrika Olofson, informationschef Stockholmsbörsen, +46 8 405 63 76 Statistiken finns även tillgänglig på www.omxgroup.com