OMX främjar handel på sina nordiska börser

OMX underlättar för sina börsmedlemmar att handla gränsöverskridande på OMX’ börser i Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors. Den 1 januari inför OMX ett nordiskt börsmedlemsskap, vilket innebär att en medlem kan göra affärer på de tre nordiska börserna via en medlemsavgift. Förändringen innebär att OMX tar ytterligare ett steg i skapandet av en integrerad och effektiv nordisk marknadsplats.

Den 1 januari 2006 lanserar OMX ett nordiskt börsmedlemsskap, vilket innebär att en medlem som gör affärer på en börs också kan handla på de andra två börserna, utan extra årliga eller månatliga fasta avgifter. Ett börsmedlemskap kommer att förenkla för medlemmarna att göra gränsöverskridande affärer i Norden. Medlemskapet innefattar inte börserna i Baltikum eller obligationshandeln. Det nya medlemskapet erbjuder medlemmar mer konkurrenskraftiga avgifter än tidigare. Efter årsskiftet blir den totala månatliga minimiavgiften på OMX’ börser i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn 8 333 SEK (motsvarande 900 EUR och 6 750 DKK) vilken endast betalas till en börs. Avgiften ger rätt att handla på alla tre marknaderna och inga extra startavgifter eller årliga fasta avgifter tillkommer. Endast en ansökan och ett avtal behövs för OMX nordiska börsmedlemsskap. Det nya medlemskapet ersätter befintliga medlemskap. Rent juridiskt är varje medlem fortfarande medlem på den enskilda börsen. OMX har sammanlagt 148 medlemmar (exklusive 94 medlemmar som är medlemmar på flera börser), varav Stockholmsbörsen har 83 medlemmar, Helsingforsbörsen 49 medlemmar och Köpenhamnsbörsen 50 medlemmar. Vidare har Tallinnbörsen 18 medlemmar, Rigabörsen 17 medlemmar och Vilniusbörsen 25 medlemmar. Avgiftssänkningen förväntas inte ha någon betydande effekt på OMX’ intäkter. För mer information, vänligen kontakta: Ulrika Olofson, informationschef, Stockholmsbörsen 08-405 63 76