Stockholmsbörsens disciplinnämnd varnar en mäklare

En börsmäklare hade gjort upp med två kunder om en försäljning av aktier och därefter om ett omedelbart återköp av samma aktier till ett i förväg bestämt pris. Ett sådant förfarande saknar kommersiell mening och strider därför mot börsens regler för handeln. De två avsluten rapporterades dessutom inte till börsen inom den tid som gäller för affärer som görs upp utanför börsen. Detta har föranlett Stockholmsbörsens disciplinnämnd att utdela en varning till mäklaren.

Mäklaren, som är anställd vid ett av Stockholmsbörsens medlemsbolag, hade den 22 augusti 2005 per telefon gjort upp med en kund om att sälja 945 500 aktier i Försäkrings AB Skandia till en annan kund. Mäklaren och kunderna hade dessutom kommit överens om att omedelbart därefter genomföra ett återköp av aktierna till samma pris. Avsikten med affärerna var således inte att aktierna skulle erbjudas marknaden, utan endast att genomföra ett antal bokföringstransaktioner. Ett sådant förfarande strider mot Stockholmsbörsens regler för börshandeln. Dessutom ska avslut som sker utanför börsen rapporteras till börsen inom fem minuter från avslutet enligt reglerna. De aktuella affärerna rapporterades dock till börsen först dagen därpå. ______________________________________________________________________ Disciplinnämnden Stockholmsbörsens disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars, mäklares och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om Stockholmsbörsen misstänker att en medlem, mäklare eller ett bolag handlat i strid med Stockholmsbörsens regler anmäls detta till Disciplinnämnden. Stockholmsbörsen utreder och driver ärendet och Disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. Medlemmen kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap medan en mäklare kan erhålla en varning eller få sin mäklarlicens indragen. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden. Ledamöter: Justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professorn Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Hans Mertzig. Suppleanter: Civilekonomen Hans Edenhammar, advokaten Claes Beyer, direktören Jack Junel och civilekonomen Ragnar Boman