Vattenfall och Boss Media vinnare i Bästa Redovisningen 2004

I Stockholmsbörsens tävling "Bästa redovisningen 2004" har Vattenfall AB utsetts till vinnare i kategorin Stora företag. Boss Media AB har utsetts till vinnare i kategorin Mindre företag. ”Bästa redovisningen” är en årlig tävling som syftar till att stimulera företag att förbättra och utveckla den externa informationen.

Juryns uppgift är att genom en helhetsbedömning välja den externa redovisning som bäst motsvarar de krav som aktieägare och andra läsare ställer. Den externa information som juryn bedömt är i första hand årsredovisningar. Vattenfall får priset för en föredömlig redovisning inom många områden. Juryn vill särskilt lyfta fram den omfattande genomgången av marknad och konkurrenter. Vattenfalls årsredovisning håller hög klass i presentationen av finansiella mål, beskrivningen av koncernens risker, miljöarbetet samt frågor om ägarstyrning. Allt presenterat i ett format som inbjuder till läsning. Vinnare i kategorin Mindre företag, Boss Media, har producerat en alltigenom gedigen årsredovisning. Framför allt har juryn fäst sig vid bolagets utomordentliga marknads- och verksamhetsbeskrivning. Bolaget har lyckats att på ett pedagogiskt vis och med ett enkelt språk beskriva en för många ny och komplicerad verksamhet. För år 2004 har fyra hedersomnämnanden lämnats i klassen för Stora bolag. De går till Atlas Copco AB, AB Electrolux, Getinge AB och NCC AB. I klassen för Mindre företag ges hedersomnämnanden till Broström AB, Capona AB, Nordnet AB samt SkiStar AB. ”För Stockholmsbörsen är det viktigt att våra bolags informationsgivning håller en hög och jämn kvalitet. Vi arbetar kontinuerligt för att stödja det arbetet, bland annat genom utbildningsinsatser och genom denna tävling. Därför är det glädjande att se många kvalificerade bidrag i årets tävling. Jag vill rikta ett stort tack till alla bolag som arbetar hårt med att ta fram bra årsredovisningar, och jag tackar även juryn för deras betydande insatser för att kora vinnarna", säger Jenny Rosberg, chef för den svenska aktiemarknaden, OMX.