Stockholmsbörsens disciplinnämnd tilldelar Citigroup en varning

Report this content

Citigroup Global Markets Limited, London, har brutit mot regler som säger att den som förvärvar 5 procent eller mer av aktierna i ett bolag ska offentliggöra förvärvet. Bolaget har förvärvat över 5 procent av aktierna i Lindex AB utan att ”flagga” för innehavet. Stockholmsbörsens disciplinnämnd har därför beslutat att meddela bolaget en varning.

Citigroup är medlem på Stockholmsbörsen. För börsens medlemmar gäller att de ska följa Näringslivets Börskommittés (NBK) flaggningsregler om offentliggörande vid förvärv och överlåtelse av aktier. Enligt dessa regler ska den som förvärvar aktier i ett börsbolag och därefter äger 5 procent eller mer av aktierna eller rösterna offentliggöra förvärvet senast kl. 09.00 den börsdag som följer efter förvärvet. Samtidigt ska Stockholmsbörsen informeras. Citigroup förvärvade den 16 februari 2005 över 5 procent av aktierna i Lindex. Citigroup offentliggjorde dock inte förvärvet förrän den 8 april 2005 och underrättade inte heller Stockholmsbörsen. Disciplinnämnden konstaterade att Citigroup hade brutit mot god sed på den svenska värdepappersmarknaden och tilldelade därför bolaget en varning. Disciplinnämnden Stockholmsbörsens disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om Stockholmsbörsen misstänker att en medlem eller ett bolag handlat i strid med Stockholmsbörsens regler anmäls detta till Disciplinnämnden. Stockholmsbörsen utreder och driver ärendet och Disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. Medlemmen kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden. Ledamöter: Justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professorn Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Hans Mertzig. Suppleanter: Civilekonomen Hans Edenhammar, advokaten Claes Beyer, direktören Jack Junel och civilekonomen Ragnar Boman.