Stockholmsbörsens disciplinnämnd utdömer vite för Danske Bank

Report this content

Danske Bank A/S har brutit mot Stockholmsbörsens regler genom att för kunders räkning lägga ordrar till priser som avsevärt avvek från vad som gällde på marknaden. I ett fall gick banken själv in och köpte aktier för egen räkning till det lägre pris som banken lagt in i handelssystemet. Stockholmsbörsens disciplinnämnd har därför beslutat att Danske Bank ska betala ett vite på 200 000 kronor, samt ger en mäklare hos Danske Bank en varning. Danske Bank är medlem på Stockholmsbörsen. Medlemskapet regleras av regelverket Norex Member Rules, NMR. Enligt dessa regler ska den som lägger en order i Stockholmsbörsens handelssystem för att köpa eller sälja aktier göra detta så att ordern återspeglar det aktuella marknadsvärdet för aktien i fråga. För att fastställa aktuellt marknadsvärde ska bland annat kursförändringar i aktien under den aktuella börsdagen och föregående börsdagar beaktas. För börshandeln gäller även bestämmelser i kommissionslagen som innebär att en börsmedlem som själv köper en kunds aktier inte får göra detta till ett pris som understiger det som gäller på marknaden. Den 10 april 2006 lade Danske Bank för kunders räkning ordrar gällande aktier i Boliden, Munters, Volvo, Vostok Nafta och West Siberian Resources. Ordrarna lades på nivåer som avsevärt avvek från slutkursen från föregående handelsdag. Ordrarna återspeglade därmed inte det aktuella marknadsvärdet, vilket innebar att reglerna i NMR överträtts. När det gällde aktierna i Munters hade banken för en kunds räkning lagt en säljorder med en undre gräns på 228 kronor, trots att stängningspriset föregående handelsdag var 261 kronor. Banken lade därefter en köporder för egen räkning på 229 kronor, vilket resulterade i att banken fick köpa 350 aktier till detta pris. Därigenom bröt banken mot reglerna i kommissionslagen. Disciplinnämnden konstaterar att Danske Bank har brutit mot såväl NMR som kommissionslagen och ålägger därför bolaget att betala ett vite på 200 000 kronor, samt meddelar mäklaren en varning. För ytterligare information Ulrika Areskog, informationschef, Stockholmsbörsen 08-405 63 76