Stockholmsbörsens disciplinnämnd utdömer vite för Timber Hill och J P Morgan

Timber Hill har brutit mot Stockholmsbörsens regler genom att vid flera tillfällen haft automatiskt förmedlade sälj- eller köporder som avvikit från aktuellt marknadsvärde. En mäklare vid J P Morgan har vid flera tillfällen för bolagets egen räkning lagt köp- och säljorder på ett sätt som resulterat i ett flertal automatiskt matchade avslut där J P Morgan handlat med sig självt. Stockholmsbörsens disciplinnämnd har därför beslutat att Timber Hill ska betala ett vite på 200 000 kronor och J P Morgan 200 000 kronor. Dessutom har mäklaren hos J P Morgan tilldelats en varning.

Timber Hill
Timber Hill är medlem på Stockholmsbörsen. Enligt Stockholmsbörsens regler för medlemsföretag ska order som läggs i orderboken, automatiskt matchade och manuella avslut återspegla det aktuella marknadsvärdet av aktuellt instrument. Med ”aktuellt marknadsvärde” avses kurser som vid en samlad bedömning reflekterar gällande kurssättning utifrån bland annat kursförändringar för instrumentet under den aktuella börsdagen och föregående börsdagar, instrumentets volatilitet, allmänna kursförändringar för jämförbara instrument mm. Medlemmar har också samma ansvar vid automatisk orderförmedling som för order som läggs på annat sätt i handelssystemet. Medlemmar ska också vidta tekniska och administrativa åtgärder för att förvissa sig om att order som förmedlas via automatisk orderförmedling inte står i strid med reglerna.

Vid tre tillfällen, i oktober 2005 samt i juli och november 2006 har det förekommit automatiskt fömedlade sälj- eller köporder via Timber Hill som avvikit från aktuellt marknadsvärde. Timber Hill har dessutom i november 2006 placerat en order i den s k stängningscallen som också avvikit från de aktuella föreskrifterna. I sistnämnda fall makulerades dock avslutet sedan Timber Hill uppgett att ordern hade tillkommit av misstag. Timber Hill har efter påpekande från börsen infört en funktion i sin handelsapplikation som ska förhindra denna typ av avvikelser.

Disciplinnämnden anser att reglerna ibland kan vara svåra att tillämpa och att enstaka överträdelser inte skall behöva leda till disciplinpåföljd. I detta fall har dock upprepade påpekanden gjorts från Stockholmsbörsen och överträdelserna kan därför inte ses som mindre allvarliga. Disciplinnämnden ålägger därför Timber Hill Europe AG vite med 200.000 kronor.
J P Morgan
J P Morgan Securities Ltd (J P Morgan) är medlem på Stockholmsbörsen. Enligt Stockholmsbörsens regler för medlemsföretag ska medlemmar lägga order så att sälj- och köporder som medlemmen genomför för egen räkning inte avsiktligen resulterar i en internaffär i handelssystemet. Med internaffär förstås ett automatiskt matchat avslut av köp- och säljorder som läggs av samma medlem. Medlemmar får inte heller lägga order eller genomföra avslut som otillbörligt påverkar prisbildningen i handelssystemet eller som saknar kommersiellt syfte. Det är därmed förbjudet att med avsikt automatiskt matcha eller ingå avslut som innebär att köpare och säljare av instrumentet är samma fysiska eller juridiska person.

En mäklare vid J P Morgan har vid flera tillfällen i oktober 2006 för bolagets egen räkning lagt köp- och säljorder omfattande mellan 25.000 och 200.000 aktier i handelssystemet avseende Nordea på ett sätt som resulterat i 20 automatiskt matchade avslut där J P Morgan handlat med sig självt. Mäklaren har handlat i strid med J P Morgans interna instruktioner men saknat avsikt att störa marknaden. Mäklaren har suspenderats under viss tid och ålagts löneavdrag av J P Morgan.

Disciplinnämnden slår fast att en medlem alltid har ett strikt ansvar för sina medarbetares handlande vid regelbrott. Nämnden ålägger J P Morgan Securities Ltd vite med 200.000 kronor dessutom tilldelas mäklaren en varning.