Stockholmsbörsens disciplinnämnd utdömer viten för två börsbolag samt för ett medlemsföretag

Report this content

Fastighets AB Balder (under tidigare firma Enlight AB) och NOTE AB åläggs att betala viten för brott mot bolagens noteringsavtal med Stockholmsbörsen. Balder har inte offentliggjort en prognosjustering på rätt sätt medan NOTE lämnat kurspåverkande information vid en analytikerträff. Fischer Partners Fondkommission AB åläggs att betala vite för överträdelser av de regler som gäller för medlemsföretagens orderläggning.

Balder/Enlight Enligt reglerna i det noteringsavtal som gäller mellan börsen och de noterade bolagen ska en justering av en tidigare publicerad prognos offentliggöras genom ett pressmeddelande till ett antal tidningar och nyhetsbyråer. Informationen om justeringen ska innehålla uppgifter om vad förändringen består i. Balder/Enlight hade i bokslutskommunikén den 31 januari 2005 offentliggjort att bolaget förväntade sig ett positivt resultat och positivt kassaflöde för helåret 2005. I den tryckta årsredovisningen, som var tillgänglig på bolagets hemsida i mitten på april, angavs att bolaget hade en ambition att visa ett positivt resultat och ett positivt kassaflöde under slutet av 2005. Uppgiften i årsredovisningen, som således utgjorde en prognosjustering, offentliggjordes inte på föreskrivet sätt genom årsredovisningen, utan först den 22 april 2005 i samband med publiceringen av rapporten för första kvartalet 2005. I kvartalsrapporten lämnades dock ingen information om hur prognosen förändrats i förhållande till bokslutskommunikén. Disciplinnämnden fann att bolaget hade överträtt de ovan angivna reglerna och ålade bolaget att betala ett vite om en årsavgift, motsvarande 192.000 kronor. NOTE Noteringsavtalet föreskriver att information som i inte oväsentlig grad är ägnad att påverka värderingen av ett bolags aktier skall offentliggöras. Offentliggörandet sker genom att informationen lämnas till ett antal tidningar och nyhetsbyråer. I halvårsrapporten för 2005 hade NOTE angett att bolagets långsiktiga marginalmål var 6 %, dock utan att ange när målet skulle uppnås. Vid en analytikerträff den 7 september 2005 uppgav bolagets dåvarande verkställande direktör, som svar på en fråga, att det skulle vara ett misslyckande om marginalmålet inte nåtts om sex månader. Informationen fick aktien att stiga kraftigt under stor omsättning och hade således stor betydelse för kursutvecklingen. Disciplinnämnden fann att NOTE hade överträtt reglerna genom att inte offentliggöra uttalandet den 7 september på föreskrivet sätt och ålade bolaget att betala ett vite om två årsavgifter motsvarande sammanlagt 384.000 kronor. Fischer Partners Enligt regler som gäller för börsens medlemsföretag skall en order som läggs av en mäklare i börsens handelssystem återspegla det aktuella marknadsvärdet för respektive aktier. Vid fastställandet av marknadsvärdet skall hänsyn tas till bl.a. ändringar i aktiens kurs den aktuella dagen och föregående dagar, aktiens volatilitet, allmänna förändringar i kurssättningen för jämförbara instrument samt andra särskilda villkor som kan förekomma. Medlemsföretaget har samma ansvar för orderläggning som sker via en Internet-koppling från någon av medlemmens kunder (automatisk orderförmedling) som för order som förmedlas via en mäklare. Vid ett antal tillfällen under februari, mars, april och juni har kunder till Fischer lagt automatiskt förmedlade order i ett flertal bolag på ett sätt som i varierande grad inneburit brott mot en rimlig tolkning av de angivna reglerna om orderläggning. Disciplinnämnden konstaterade att dessa regler har stor betydelse för förtroendet för börsens verksamhet och att påtagliga avvikelser från reglerna måste bedömas allvarligt. Trots tydliga påpekanden från börsens sida om överträdelserna hade Fischers ansträngningar att följa regelverket inte lett till tillfredställande resultat. Nämnden fann att Fischer, såsom ansvarigt för orderläggningen, brutit mot reglerna och därför skulle betala ett vite om 300.000 kronor. Disciplinnämnden Stockholmsbörsens disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars, mäklares och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om Stockholmsbörsen misstänker att en medlem, mäklare eller ett bolag handlat i strid med Stockholmsbörsens regler anmäls detta till Disciplinnämnden. Stockholmsbörsen utreder och driver ärendet och Disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. En medlem kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap medan en mäklare kan erhålla en varning eller få sin mäklarlicens indragen. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden. Ledamöter: Justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professorn Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Hans Mertzig. Suppleanter: Civilekonomen Hans Edenhammar, advokaten Claes Beyer, direktören Jack Junel, civilekonomen Ragnar Boman och civilekonomen Carl Johan Högbom.