Den Nordiska Börsen sänker avgifterna för att rapportera in affärer

Från och med den 2 april 2007 sänker OMX Nordiska Börs avgifterna för att rapportera in aktieaffärer till Stockholmsbörsen, Köpenhamnsbörsen och Helsingforsbörsen. Avgifterna för inrapporterade affärer kommer att harmoniseras och sänkas med cirka 50 procent.

Baserat på handelsintäkter för de senaste 12 månaderna fram till september 2006, skulle avgiftssänkningen ha inneburit en negativ effekt på OMX intäkter med cirka 50 miljoner SEK på årsbasis.

- Skapandet av den Nordiska Börsen bidrar till ökad effektivitet och vi vill säkerställa att våra kunder får ta del av fördelarna med nordisk harmonisering och OMX marknadsledande teknologi. Avgiftssänkningen är ett första steg i lanseringen av produkter avsedda för att rapportera in affärer i enlighet med MiFID (Markets in Financial Instruments Directive), EU-regelverket som kommer att träda i kraft nästa år som en del i utvecklingen av den finansiella marknaden i Europa. Nästa steg blir att OMX utökar sitt erbjudande för rapportering av affärer till att inkludera värdepapper från hela den Europeiska Unionen samt introducerar ytterligare möjligheter till förenklad rapportering, säger Jukka Ruuska, chef för OMX Nordiska Börs.

Ulrika Areskog, OMX