Den Nordiska Börsen välkomnar Føroya Banki

Føroya Banki huvudnoteras idag på Island och på samma gång även i Köpenhamn. Føroya Banki är det fyrtiofemte bolaget som välkomnas till den Nordiska Börsen i år.

Føroya Banki är den äldsta banken på Färöarna och etablerades 1906. 1994 gick bolaget samman med P/F Sjóvinnubankin, och det sammanslagna bolaget fortsatte verka under namnet Føroya Banki. Banken har både privata och institutionella kunder.

– Vi välkomnar Føroya Banki till OMX Nordiska Börs Island. Det är glädjande att ha ett kraftfullt färöiskt bolag i sektorn Finans & fastighet. Bankens privatisering markerar en ny era för Färöarna och skapar spännande möjligheter, säger Thordur Fridjonsson chef för OMX Nordiska Börs Island.

– Det här är en stor dag för oss. Den här processen startade 2006. I juni blev vi medlem hos OMX Nordiska Börs Island, till vilken den Färöiska aktiemarknaden är kopplad. Därpå blev vi medlemmar i Köpenhamn. Jag är övertygad om att noteringen och privatiseringen kommer att hjälpa oss att växa ytterligare både lokalt och globalt. Vi ser fram emot att arbeta med och skapa värde för våra aktieägare, säger Janus Petersen, vd för Føroya Banki.

En handelspost i Føroya Banki, som får kortnamnet FO-BANK, motsvarar 20 aktier på Island och 50 aktier i Köpenhamn. Bolaget ingår i sektorn Finans & fastighet och är ett Mid Cap bolag.