Den Nordiska Börsen välkomnar Investea German High Street II

Investea German High Street II noteras på OMX Nordiska Börs Köpenhamn idag. Företaget är det tjugotredje företaget som ansluter sig till Nordiska Börsens huvudmarknad i år.

Investea German High Street II grundades i juni 2007 och investerar i fastigheter i Tyskland.

Fastigheterna som Investea German High Street II fokuserar på är belägna vid centrala gångstråk eller i andra attraktiva butiksområden i tyska städer.
Fastigheternas läge är ett viktigt element men samtidigt är intentionen att fastighetsportföljen i sin helhet ska uppfylla specifika kvalitets- och spridningskriterier.
Bland de centrala kraven kan nämnas att åtminstone 80 procent av hyresintäkterna i portföljen måste komma från städer med mer än 80 000 innevånare. Ett annat kriterium är att åtminstone 95 procent av hyresintäkterna måste komma från fastigheter i städer i forna Västtyskland eller från starka städer i det forna Östeuropa.
Investea German High Street II har ingått avtal om att förvärva 15 fastigheter i centrala lägen i tyska städer.

– Vi är glada att kunna välkomna Investea German High Street II till den Nordiska Börsen. Bolaget kommer att tillhöra sektorn Finans och fastighet, vilket är en stark sektor på den Nordiska Börsen. Bara under det här året har sex nya företag blivit registrerade i denna sektor, säger Jan Ovesen, chef för OMX Nordiska Börs Köpenhamn.

En handelspost i Investea German High Street II, med kortnamnet IGHS2 B, motsvarar 100 aktier. Bolaget är ett Small Cap-bolag och tillhör sektorn Finans och fastighet.