Helsingsfors hovrätt avslår också kravet från 20 banker och mäklarfirmor mot OMX

Helsingsfors hovrätt avslog den 31 maj 2007 överklagande från tjugo banker och mäklarfirmor av Helsingfors tingsrätt från den 9 juni 2006. Följaktligen avslog rätten kraven från dessa tjugo banker och mäklarfirmor.

OMX Exchanges Ltd. och Helsinki Stock Exchange Ltd., dotterbolag till OMX AB, och den finska värdepapperscentralen, APK, har varit svarande i en rättsprocess i Helsingfors tingsrätt och därefter i hovrätten som pågått sedan juni 2004. I denna rättsprocess har dessa tjugo banker och mäklarfirmor tillsammans med två ytterligare kärande krävt totalt 5 miljoner euro plus ränta för mervärdesskatt som dessa banker och mäklarfirmor har betalat till Helsingforsbörsen och APK för handels- och clearingtjänster mellan 1995 och 2000.

Helsingfors tingsrätt beslöt att 20 av dessa 22 banker och mäklarfirmor var förhindrade att lägga fram sina krav på grund av en skiljedomsöverenskommelse från den 8 och 11 mars 2002 mellan å ena sidan dessa 20 banker och mäklarfirmor och å andra sidan OMX Exchanges Ltd., Helsinki Stock Exchange Ltd och APK. I avtalet avfärdade parterna deras rätt att föra fram ytterligare krav utöver de skiljedomsförhandlingar som rör mervärdeskatt som bankerna och mäklarfirmorna betalt Helsingsforsbörsen och APK för handels- och clearingtjänster mellan 1995-2000, med några få undantag. Därför avfärdade Helsingfors tingsrätt dessa bankers och mäklarfirmors krav. Helsingfors hovrätt har nu gått på tingsrättens linje.

Helsingsfors hovrätts dom kan överklagas till Högsta domstolen endast om besvärstillstånd beviljas av den Högsta domstolen.

Rättsprocessen mellan de två kvarvarande bankerna och OMX Exchanges Ltd., Helsinki Stock Exchange Ltd. och APK fortsätter i tingsrätten. Kravet från dessa två kärande uppgår till cirka 493 000 euro och jämte ränta.

Jaakko Raulo, General Counsel, Covernance & Compliance +358 50 2479

Om OMX | OMX är en ledande expert inom börsindustrin. Genom den Nordiska Börsen erbjuder OMX tillgång till cirka 80 procent av den nordiska och baltiska värdepappersmarknaden. Den Nordiska Börsen är ett begrepp som används i marknadsföringssyfte och är inte en juridisk person. Begreppet beskriver det gemensamma erbjudandet från Helsingforsbörsen, Köpenhamnsbörsen, Stockholmsbörsen, Islandsbörsen, Tallinnbörsen, Rigabörsen och Vilniusbörsen. OMX integrerade teknologilösningar täcker transaktionskedjan och möjliggör effektiva värdepapperstransaktioner för över 60 börsorganisationer i fler än 50 länder. OMX är ett Nordic Large Cap bolag i den finansiella sektorn på OMX Nordiska Börs. För mer information, besök www.omxgroup.com.