Nord Pool förlänger avtal med OMX

OMX och Nord Pool, den nordiska energibörsen, har tecknat ett avtal om förlängt samarbete. OMX kommer att leverera en lösning för både handel och clearing. Avtalet gäller till år 2015 och inkluderar support och drift av det integrerade systemet, som är avsett för derivathandel på energimarknaden.

“Nord Pool är glada att genom detta avtal förlänga den konstruktiva relationen med OMX. Vår ambition med den nya plattformen är att kunna erbjuda våra kunder de bästa och mest kostnadseffektiva systemen för handel och clearing. Den nya plattformen kommer att erbjuda verktyg för snabbare produktutveckling, vilket kommer att krävas på den europeiska marknaden i framtiden,” säger Torger Lien, VD och koncernchef, Nord Pool ASA.

“OMX är en ledande leverantör av integrerade tekniklösningar för handel och clearing till energimarknader. Vi är mycket nöjda med att Nord Pool har valt att förlänga sin relation med OMX. Att vi återigen får Nord Pools förtroende visar att vi är en bra partner i tillväxt,” säger Markus Gerdien, Chef för affärsområdet Market Technology, OMX.