Nordiska Börsen välkomnar Deltaq

Deltaq noteras idag på OMX Nordiska Börs Köpenhamn. Bolaget är det tjugofjärde företaget som noteras på Nordiska Börsens huvudmarknad i år.

Deltaq grundades i juni 2007 och investerar i små och mellanstora företag som antingen står inför ett ägar- eller ledningsskifte eller är i behov av kapital.

Deltaqs affärsmodell är att utveckla och stärka företag genom att bidra med ny kompetens och erfarenhet samt access till ett större och bättre nätverk – till exempel i form av industrikonsolidering. Deltaq deltar aktivt i utvecklingen av företag de investerar i och medverkar både i initiering och genomförande av strategi- och utvecklingsprocesser. Deltaq förväntar sig att vara ägare i företagen för en period av tre till sju år, därefter säljs företaget. Avsikten är att när alla investeringar är sålda – försäljningar som ska vara bra för både verksamheten och Deltaq – så ska Deltaq avvecklas.

”Deltaq har en intressant affärsprofil och vi är glada att välkomna dem till den Nordiska Börsen. Den finansiella sektorn, som företaget tillhör, får sitt sjunde nya företag detta år. Deltaq är det andra bolaget i den sektorn på en vecka,” säger Jan Ovesen, chef för OMX Nordiska Börs Köpenhamn.

En handelspost uppgår till 100 aktier och Deltaqs kortnamn är DELTAQ. Företaget ingår i sektorn Finans och fastighet och är ett Small Cap bolag.