Nordiska Börsen välkomnar Sparekassen Lolland

Sparekassen Lolland noteras idag på OMX Nordiska Börs Köpenhamn. Bolaget är det tjugoåttonde företaget som noteras på Nordiska Börsens huvudmarknad i år.

Sparekassen Lolland etablerades 1870 och har blivit en av Danmarks största sparbanker. Huvudkontoret är placerat i Nakskov och sparbanken har också kontor i Lolland-Falster, Næstved, Vordingborg, Roskilde, Køge och i Köpenhamn.

Sparekassen Lolland, som agerar rådgivare kring investeringar, pensioner och kapitalförvaltning, har mer än 46 000 kunder – en allt ökande andel av dessa utgörs av företag.

– Det är glädjande att välkomna Sparekassen Lolland till den Nordiska Börsen. Sparbanken kommer att ingå i sektorn Finans och fastighet. Vi kan konstatera att inflödet av nya bolag till den Nordiska Börsen varit starkt – det samma gäller för sektorn Finans och fastighet. Med Sparekassen Lolland har 10 bolag noterats på huvudmarknaden i denna sektor i år, säger Jan Ovesen, chef för OMX Nordiska Börs Köpenhamn.

En handelspost uppgår till 50 aktier och Sparekassen Lollands kortnamn är SPALOL. Företaget ingår i sektorn Finans och fastighet och är ett Mid Cap bolag.