OMX fokuserar teknologi- verksamheten på marknadsplatser

OMX har beslutat öka sitt fokus på marknadsplatser (börser, clearingorganisationer och värdepapperscentraler) genom en planerad avyttring av den delen av OMX Technology som är riktad mot banker och mäklarfirmor. Detta kommer att leda till en stärkt och mer fokuserad teknologiverksamhet. Som ett resultat av den ökade fokuseringen på kundsegmentet marknadsplatser kommer OMX också att omorganisera teknologidivisionen. I samband med detta kommer Markus Gerdien, idag vice VD och ansvarig för marknads- och affärsutveckling inom Observer, att ta över som chef för OMX Technology.

OMX Technology erbjuder idag banker och mäklarfirmor system och tjänster för mer effektiv hantering av värdepapperstransaktioner. Hantering av värdepapperstransaktioner kräver storskalighet för att kunna påskynda utvecklingen av ny teknik och för att bättre kunna tillgodose kundernas behov. Det finns för närvarande ett konsolideringsbehov i branschen och OMX har beslutat att aktivt delta i denna konsolidering genom en planerad avyttring av affärsområdet Banks & Brokers till industriella partners. För närvarande pågår samtal med möjliga partners och ett avtal förväntas tecknas under hösten. Till dess kommer OMX’ erbjudande och åtagande till nuvarande kunder att vara oförändrat. Av-vecklingen av affärsområdet Banks & Brokers väntas ge en årlig effekt om 350 miljoner kronor på OMX' intäkter och förbättra rörelseresultatet på årsbasis med cirka 60 miljoner kronor, baserat på verksamhetsnivån under andra kvartalet 2005. Dagens händelser förväntas inte ge upphov till några omedelbara uppsägningar inom OMX. "Vi tror att en affär med en branschpartner kommer att skapa stordriftsfördelar för kunder och öka effektiviteten i infrastrukturen för värdepapperstransaktioner, särskilt i Norden. Att hitta en partner som redan är i branschen gör att vi kan säkra kontinuitet för kunderna och trygga de kunskaper och den kompetens vi har utvecklat inom detta område. Samtidigt satsar vi på framtida tillväxt i segmentet marknadsplatser, möjligen genom kompletterande förvärv", säger Magnus Böcker, koncernchef och VD för OMX. Omorganisationen av OMX Technology omfattar bland annat att den nuvarande matrisorganisation med affärsområden ersätts med en funktionsorganisation. Under hösten kommer Markus Gerdien att ta över som chef för OMX Technology efter Klas Ståhl. Markus Gerdien är för närvarande vice VD och ansvarig för marknads- och affärsutveckling på Observer och har tidigare varit VD för Front Capital Systems. "Klas Ståhl har lett OMX Technology under en omstruktureringsfas. Nu är den fasen över och det är naturligt med ett ledarbyte. Jag vill tacka Klas för hans insatser under årens lopp. Jag vill också ta tillfället i akt att hälsa Markus Gerdien välkommen. Hans branscherfarenhet och hans internationella försäljningserfarenhet gör att han är väl lämpad att föra verksamheten framåt", fortsätter Magnus Böcker. "Jag ser verkligen fram emot att börja på OMX. Jag tror att mina 13 års erfarenhet av IT- och finansbranschen och min bakgrund inom försäljning och marknadsföring internationellt kommer att hjälpa mig leda teknologidivisionen framåt", säger Markus Gerdien.