OMX ingår partnerskap med St Petersburg Exchange och RX

OMX har ingått ett partnerskap med St Petersburg Exchange och riskkapitalgruppen RX, för att skapa International Exchange St Petersburg, IXSP. OMX kommer att tillhandahålla plattformen för handel och informationshantering, samt expertis kring att skapa marknadsplatser för små och medelstora tillväxtbolag.

Den ryska kapitalmarknaden växer och står inför större behov av att säkerställa en effektiv kapitalallokering. IXSP, International Exchange St Petersburg, kommer primärt att erbjuda små och medelstora ryska tillväxtbolag tillgång till internationellt kapital utan att behöva söka notering på en börs utanför Ryssland. Genom att upprätthålla en internationell nivå, siktar IXSP på att bli en stark och utvecklad värdepappersmarknad och en inträdesport för internationella investerare som söker ryska investeringsalternativ.

Som ett resultat av partnerskapet, kommer parterna att äga 1/3 var av det nya bolaget.

IXSP kommer att dra fördel av OMX erfarenhet av att integrera den Nordiska Börsen, skapa den alternativa marknaden First North i Danmark, Sverige, Island och Finland och tillhandahålla teknologi till mer än 60 börser i över 50 länder.

St Petersburg Exchange driver börser i St Petersburg, inklusive St Petersburg Stock Exchange, den tredje största börsen i Ryssland. St Petersburg Exchange kommer att driva IXSP och bidra med dess lokalkännedom och expertis kring att driva börs i Ryssland.

RX är en riskkapitalgrupp som fokuserar på Ryssland, ledd av Gunnar Nilsson, grundare av VIS-able International AB och EM Capital Ltd. RX inkluderar Alpcot Capital Management Ltd, ett kapitalförvaltningsbolag reglerat av FSA, finansinspektionen i Storbritannien, och grundat av Björn Lindström och Katre Saard. RX har en omfattande erfarenhet av att förena små och medelstora ryska bolag med internationella och ryska riskkapitalbolag.