OMX levererar handelssystem till första kunden i Sydamerika

OMX, en ledande expert inom börsindustrin, har tecknat ett avtal med börsen i Colombia, Bolsa de Valores de Colombia, kring leverans av ett nytt handelssystem som ska bidra till att förbättra Colombiabörsens IT-infrastruktur.

OMX kommer att ansvara för leverans av licenser, anpassning, installation och support av Colombiabörsens nya handelssystem, som initialt kommer användas för aktie- och derivathandel.

– Detta avtal är viktigt för OMX eftersom det är det första samarbetet i Sydamerika. I och med detta finns OMX nu representerat på alla världens stora kontinenter. Vårt samarbete i Sydamerika bekräftar vår strategiska fokus på att utveckla långsiktiga kundrelationer som bygger på världsledande lösningar, service samt strategisk rådgivning. Det är en ära att ha blivit vald av börsen i Colombia eftersom den utvecklas till en börs i världsklass och fortsätter att stärka sina positioner i Latinamerika, säger Markus Gerdien, Chef för affärsområdet Market Technology, OMX.

Colombiabörsen skapades 2001 som en nationell börs genom att slå samman börserna i Bogotá, Medellín och Occidente. Börsen erbjuder aktie- och räntehandel och planerar att lansera derivathandel inom kort. Colombiabörsen är världens fjärde största räntemarknad.

– Genom samarbetet med OMX får Colombiabörsen en handelsplattform i världsklass. Detta kommer att bidra till att attrahera internationella institutionella investerare till vår marknad, säger Juan Pablo Córdoba Garcés, vd för Colombiabörsen. Vi ser också fram emot att kunna dra nytta av OMX omfattande kunskap och erfarenhet av att leverera tekniklösningar till börser över hela världen.