OMX och ISE levererar nytt handelssystem till DEXTM - Derivatives Canada

OMX, en ledande expert inom börsindustrin, har tecknat ett kontrakt för att leverera ett nytt handelssystem till DEX, den nya kanadensiska derivatmarknaden. DEX ägs gemensamt av TSX Group, Kanadas ledande marknadsplats för aktie- och energihandel, och International Securities Exchange (ISE), världens största aktieoptionsmarknad.

OMX kommer att tillhandahålla licens, anpassning, implementering och underhåll av DEX nya derivathandelssystem. DEX beräknas lanseras i mars 2009.

– Vi är entusiastiska över att utvidga vårt teknologisamarbete med OMX till att även omfatta en överlägsen systemplattform för DEX. En stabil och högpresterande tekinkinfrastruktur är en kritisk faktor för att göra samarbetet med TSX framgångsrikt, och vi är övertygade om att vi kommer att nå detta mål genom lösningen från OMX, säger Thomas Ascher, ISE:s chefsstrateg och styrelseledamot i DEX.

– Tillväxtpotentialen för derivat i Kanada är enorm. Vårt partnerskap med ISE och OMX ger oss en solid grund för att bygga den kanadensiska derivatverksamheten och för att erbjuda våra kunder maximal flexibilitet och valmöjlighet, säger Rik Parkhill, chef TSX Markets och styrelseledamot i DEX.

– Det är spännande att arbeta tillsammans med en av våra större kunder, ISE, för att leverera en beprövad teknologisk lösning till en ny marknad, säger Markus Gerdien, chef för Market Technology, OMX. Detta stärker vår position i Nordamerika och tar vårt samarbete med ISE till en ny nivå då vi nu sammanför vår gemensamma expertis för att leverera och underhålla DEX plattform.

DEX kommer att lista och handla optioner, terminer och optionsterminer i ett stort antal kanadensiska värdepapper. Bland produkterna som kommer att listas på DEX finns derivatprodukter baserade på S&P*/TSX aktieindex.

* ”S&P”, som del av det sammansatta S&P/TSX, refererar till ett varumärke för McGraw-Hill Companies, Inc. och används under licens.