OMX säljer alla aktier i VPC

OMX säljer alla sina aktier i VPC AB (VPC), totalt 443 700 aktier för 575 miljoner SEK. Den positiva effekten på OMX’ resultat till följd av denna avyttring beräknas till cirka 80 miljoner SEK. VPC har en licens att använda OMX’ system för värdepappershantering, men OMX och VPCs utvecklingssamarbete avseende en nordisk plattform för värdepappersförvaring avbryts.

- OMX och VPC delar visionen av en integrerad nordiska finansmarknad och vi är bägge fullt hängivna att utveckla effektiviteten på den nordiska marknaden. När vi nu avbryter vårt gemensamma utvecklingssamarbete och säljer våra aktier i VPC, blir OMX’ roll på den nordiska finansmarknaden fokuserad på utvecklingen av den nordiska börsen, säger Magnus Böcker, VD på OMX. Avyttringens inverkan på OMX’ resultat kommer att redovisas under övriga intäkter under det fjärde kvartalet 2006. OMX uppskattar att det avbrutna utvecklingsprojektet kommer att ha marginell inverkan på OMX’ lönsamhet. I samband med att VPC förvärvade den finska värdepapperscentralen APK från OMX under 2004 blev OMX aktieägare i VPC. Innan denna affär innehade OMX, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank 19,78 procent var i VPC. De fyra återstående huvudägarna köper OMX’ aktier och kommer att äga knappt 25 procent var i VPC efter affären. OMX levererar teknik till över femton clearing-, avräknings- och förvaringsorganisationer i hela världen. Lenner & Partners är finansiell rådgivare till OMX och Erneholm & Haskel är finansiell rådgivare till VPC.