OMX utkontrakterar nätverk och datacenter till Verizon Business

OMX, en ledande expert inom börsindustrin, meddelade idag att man tecknat ett utkontrakteringsavtal med Verizon Business, en ledande leverantör av avancerade globala kommunikations- och IT-lösningar. Avtalet omfattar drift av OMX externa nätverk och data center och löper under 7 år, med start 1 oktober 2007.

Enligt avtalet kommer Verizon Business att leverera externa nätverk och datacenter. OMX kommer även i fortsättningen att vara huvudansvarig för IT-lösningar till börser, clearingorganisationer och CSD:s världen över. Det övergripande målet med avtalet är att stärka kundservicen globalt och att stödja framtida tillväxt.

– Att hitta en dedikerad partner för externa nätverk och datacenter är en viktig del i våra tillväxtplaner. Verizon Business har ett mycket gott rykte när det gäller driftstjänster, bevisad erfarenhet av finanssektorn och ett globalt datanätverk. Samarbetet är helt utformat för att bättre kunna stödja våra kunder. Vi ser fram emot att samarbeta med Verizon Business när vi nu fortsätter att utvidga våra IT-tjänster globalt, säger Markus Gerdien, chef för affärsområdet Market Technology, OMX.

– OMX kunder är verksamma i en av världens mest krävande kommunikationsmiljöer – finansmarknaden. Snabba, säkra och pålitliga nätverk är därför en mycket viktig faktor för OMX affärer och vi är glada att de valt att låta Verizon Business ta ansvar för denna affärstillgång, säger John Killian, President, Verizon Business.

Utöver att stödja internationell tillväxt kommer OMX beslut att utkontraktera nätverk och data center också att göra det möjligt att effektivisera driften. Avtalet är en del av OMX strävanden att öka lönsamheten i affärsområdet Market Technology.