Tre abstract för presentation vid internationell cancerkonferens i Boston

Oncology Venture meddelar att tre abstract har blivit accepterade för presentation vid AACR/NCI/EORTC International Conference on Molecular Targets and Cancer Therapeutics den 5-9 november 2015, Hynes Convention Center, Boston, Massachusetts.

“Oncology Ventures inlicensierade DRPTM – Drug Response Predictor – som matchar cancerläkemedelskandidaten till den svarande patienten har rönt stort intresse från experter. Presentationen av tre abstract vid denna erkända cancerkonferens är mycket stimulerande för Oncology Ventures användning av DRPTM inom mer exakt individanpassad behandling, så kallad Precision Medicine”, säger CEO, MD, PhD och professor inom klinisk onkologi, Peter Buhl Jensen.

Abstractnummer: A182

Titel:                                                Targeting the topoisomerase 1 enzyme in cancer cells with acquired resistance to SN-38
Sessions-ID:                                      Postersession A
Sessionstitel:                                    Topoisomerase Inhibitors
Sessionsdatum och tid:                    Fredag den 6 november 2015, kl. 12:15 - 13:15

Abstractnummer: B71

Titel:                                                  DEN-50R - establishment of a novel and unique cell line based drug screening platform for cancer treatment
Sessions-ID:                                      Postersession B
Sessionstitel:                                    Drug Screening
Sessionsdatum och tid:                    Lördag den 7 november 2015, kl. 12:30 - 13:30

Abstractnummer: C168

Titel:                                                  A two stage prospective clinical trial with irofulven treatment targeting a selected subgroup of castration- and docetaxel resistant prostate cancer patients
Sessions-ID:                                      Postersession C
Sessionstitel:                                    Therapeutic Agents: Biological
Sessionsdatum och tid:                    Söndag den 8 november 2015 kl. 12:30 - 13:30
Plats:                                                 Utställningshall C-D

För ytterligare information om Oncology Venture:

E-post: pbj@buhloncology.com

Oncology Venture Sweden AB driver via det helägda rörelsedrivande danska dotterbolaget Oncology Venture ApS cancerläkemedelsutveckling. Oncology Venture har licens att använda Drug Response Prediction – DRPTM – för att väsentligt öka sannolikheten för att lyckas i kliniska studier. Verksamheten bygger på att ”rädda” cancerläkemedel som tidigare har stoppats i klinisk utveckling. DRPTM har visat sin förmåga att ge statistiskt signifikant prediktion av kliniska resultat av läkemedelsbehandling hos cancerpatienter i 26 av 32 undersökta kliniska studier. Bolaget arbetar med en modell som förändrar oddsen i jämförelse med traditionell läkemedelsutveckling. Istället för att behandla alla patienter med en typ av cancer screenas först patienterna och endast de som sannolikt svarar på behandlingen kommer därefter att behandlas. Genom en mer väldefinierad patientgrupp reduceras risk och kostnader samtidigt som utvecklingen blir mer effektiv.