• Oncorena AB/

Oncorenas första patient behandlad i klinisk fas I/II-studie med ONC175 (orellanin) för patienter med metastaserad njurcancer vid Karolinska universitetssjukhuset

Report this content

LUND den 4 september 2023 – Oncorena, som utvecklar en ny och potentiellt banbrytande behandling för patienter med metastaserad njurcancer, meddelar att den första patienten behandlats i sin kliniska fas I/II-studie med ONC175 (orellanin). Behandlingen genomfördes komplikationsfritt vid Centrum för Kliniska Cancerstudier vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm den 8 augusti. I studien undersöks säkerhet, tolerabilitet, farmakokinetik och antitumöreffekt vid behandling med ONC175.

”Jag är mycket glad att kunna meddela att den första patienten i vår kliniska fas I/II studie Oncorella-1 nu behandlats med ONC175 (orellanin). Det är en milstolpe för Oncorena och vi vill nu öka takten i vår kliniska utvecklingsplan då dessa patienter har behov av mer effektiv medicinsk behandling”, säger Börje Haraldsson, vd och forskningschef på Oncorena.

Den kliniska studien Oncorella-1 genomförs vid Fas 1-enheten, Centrum för Kliniska Cancerstudier vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm. Då patienterna är dialysberoende ges hemodialys i samarbete med dialysenheten vid samma sjukhus. Nu har den första patienten behandlats med en infusion med ONC175 under 30 minuter. Flera patienter är aktuella för behandling under hösten. Patienterna följs upp efter fyra veckor efter infusion då en oberoende kommitté tar ställning till eventuell ökning av dos.

Läkemedelskandidaten ONC175, som har en unik verkningsmekanism, utvecklas för potentiellt kurativ behandling av patienter med metastaserad njurcancer och dialys på grund av njursvikt. Prekliniska resultat visar att ONC175 har selektiva och organspecifika egenskaper som leder till kraftfulla antitumöreffekter på metastaserande njurcancer.

”Det gäller ett väldigt annorlunda och unikt läkemedel som prövas hos oss på patienter med spridd njurcancer. Vi är väldigt glada att studien är i gång och vi ser fram emot resultaten”, säger Jeffrey Yachnin som är ansvarig läkare för studien på Centrum för Kliniska Cancerstudier, Karolinska Universitetssjukhuset.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Börje Haraldsson, M.D., Ph.D., vd och forskningschef, Oncorena AB
E-post: borje.haraldsson@oncorena.com
Telefon: +46 70 267 9544

Om ONC175
ONC175 som har en ny och unik verkningsmekanism utvecklas för organ-specifik kemoterapi med botande potential för patienter med metastaserad njurcancer. ONC175 är en kemisk framställd molekyl vars aktiva del är orellanin. Orellanin finns i svamp inom familjen Cortinarius  oavsiktligt plockas och äts i tron att det är trattkantareller. De kliniska effekterna av orellanin är väldokumenterade och är helt begränsade till njurarna. ONC175 förväntas ha positiv effekt på de två vanligaste formerna av njurcancer: klarcellig och papillär njurcancer. Cirka 90 procent av njurcancerpatienterna lider av dessa typer av cancer.

Om den kliniska fas I/II-studien
Den kliniska fas I/II-studien av ONC175 (orellanin), Oncorella-1, inkluderar patienter med metastaserad njurcancer i dialys på grund av njursvikt. Studien genomförs vid Centrum för Kliniska Cancerstudier vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm och studerar säkerhet, tolerabilitet, farmakokinetik och tecken på antitumöreffekter vid behandling med ONC175. Fas I/II-studien kommer att omfatta upp till 40 patienter och kan inkludera patienter från andra länder.

Om njurcancer
Cirka 400 000 patienter drabbas av njurcancer globalt varje år, enligt WHO. Sjukdomen kan ofta botas med kirurgi om den upptäcks i tid, men prognosen är betydligt sämre om patienten har metastaser. Idag behandlas sjukdomen med olika typer av riktade och immunoaktiva läkemedel som sällan har kurativ effekt. Det finns därför ett brådskande och stort medicinskt behov av nya effektiva och säkra läkemedel.

Om Oncorena
Oncorena AB är ett svenskt läkemedelsbolag med huvudkontor i Lund. Bolaget utvecklar ny och potentiellt banbrytande behandling för patienter med metastaserad njurcancer baserad på forskning under ledning av professor Börje Haraldsson vid Göteborgs universitet. Projektet utvecklades initialt med stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova, GU Ventures vid Göteborgs universitet och privata affärsänglar. Idag är Oncorena huvudsakligen finansierat av investmentbolagen HealthCap, Linc AB, Fåhraeus Startup and Growth AB, samt bioteknikbolaget AQILION AB. För mer information, besök Oncorenas hemsida www.oncorena.com.

Taggar: