Apoteket först i Sverige med att sälja OnDeMoves hörselförstärkare direkt i 37 butiker

Report this content

Hörselförstärkaren TYR är en svensk innovation som enkelt anpassar sig oavsett om användaren är på en stor kongress, på bio eller har middag med familjen.

Apoteket blir först i Sverige med att sälja hörselförstärkaren TYR från svenska OnDeMove i 37 av sina fysiska butiker. För första gången i Sverige finns därmed hörhjälpmedel tillgängligt direkt på apotek för att hjälpa personer med hörselnedsättning. TYR kommer finnas tillgänglig hos Apoteket i början av oktober.

Hela 18 procent av den vuxna befolkningen i Sverige har någon form av hörselnedsättning[1], där en åldersrelaterad hörselnedsättning är vanligast[2]. I snitt har varannan person över 75 år nedsatt hörsel som är tillräckligt svår för att möjliggöra god kommunikation och ett socialt liv[3].

Hörselförstärkaren, TYR från OnDeMove, markerar en milstolpe i tillgängligheten av hörselhjälpmedel för allmänheten. Genom att erbjuda TYR på 37 utvalda apotek hos Apoteket minskar trycket på hörselvården, där väntetiderna i regioner kan vara upp mot 18 månader[4].

Hörselförstärkaren TYR, som lanserades 2022 och som är utvecklad i Sverige av svenska experter, är förinställd för en lätt till måttlig åldersrelaterad hörselnedsättning och behöver därför ingen utprovning, vilket gör hörselvård enklare och mer tillgängligt än någonsin tidigare.

– Vår vision har alltid varit att hjälpa hörselnedsatta och att göra hörhjälpmedel mer lättillgängligt. Vi är stolta över att samarbeta med Apoteket AB för att göra vår hörselförstärkare TYR tillgänglig för människor runt om i Sverige. Genom butikslanseringen kan vi erbjuda enkel och effektiv hjälp för människor med nedsatt hörsel utan krav på utprovning. Vi är övertygade om att TYR kommer göra en verklig skillnad i människors liv genom att förstärka deras förmåga att uppleva världen och ljuden omkring dem”, säger Mohsen Haj-Bolouri, vd på OnDeMove och en av utvecklarna bakom TYR.

Den revolutionerande hörselförstärkaren TYR är designad för att ge seniorer en enklare och användarvänligare hantering än med hörapparater och samtidigt ge maximal hörselkraft. Med den smarta designen ser TYR ut som en samtalsförstärkare, men under ytan döljer sig samma avancerade teknologi som i de mest avancerade hörapparaterna på marknaden. Genom att lyfta fram teknologin i en liten dosa på bröstet, i stället för bakom örat med en hörapparat, möjliggörs ljudupptagning på ett helt nytt sätt. Denna unika kombination gör TYR till en hybrid mellan en samtalsförstärkare och en avancerad hörapparat. Genom butikslanseringen på Apoteket blir TYR nu det första hörhjälpmedlet som erbjuds på butikshyllan på ett svenskt apotek.

Lanseringen av hörselförstärkaren TYR från OnDeMove på Apoteket markerar ett väsentligt framsteg inom apoteksbranschen, där hörhjälpmedel som möjliggör en förbättrad livskvalitet för kunderna nu inkluderas i sortimentet.

TYR kommer att finnas tillgänglig på 37 utvalda butiker hos Apoteket, från Trelleborg i söder till Luleå i norr, i början av oktober 2023. I butikerna kommer det att finnas möjlighet att prova produkten.

Om Apoteket:
Apoteket AB är statligt ägt och bildades 1971. Bolaget är en ledande aktör inom apoteksbranschen med stort fokus på omtanke. Med närmare 400 apotek och 600 apoteksombud är Apoteket AB tillgängligt över hela Sverige. Varumärket är ett av Sveriges starkaste och har ett betydande anseende för deras kompetens inom läkemedel och hållbarhet.

Om OnDeMove:
OnDeMove är ett svenskt företag från Halmstad som utvecklar och säljer hörhjälpmedel som inte kräver någon utprovning. Med fokus på hörselnedsatta utvecklas användarvänliga och tekniskt avancerade hörhjälpmedel för bästa ljudupplevelse. Hörselförstärkaren TYR, som är bolagets första produkt, lanserades under år 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ottilia Lindell, marknadsansvarig OnDeMove, tfn. 076 02 00 966
E-post: ottilia.lindell@ondemove.se

www.ondemove.se

[1] https://hrf.se/app/uploads/sites/13/2020/12/Statisik-2020-HRF-och-SCB-Horselbron-och-forskning.pdf, s.2

[2] https://www.1177.se/Halland/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/horsel/nedsatt-horsel/

[3] https://horsellinjen.se/fakta-och-rad/aldre/horselskadade-pa-aldre-dagar/#horselnedsattning-ar-vanligt-bland-aldre

[4] https://hrf.se/nyheter/lunds-universitet-riskerar-att-forvarra-akut-audionombrist/

Taggar: