• OnDeMove AB/

OnDeMove lanserar TYR hörselförstärkare – nytt svenskt hjälpmedel som enkelt anpassas efter behov och tillfälle

Report this content

Svenska OnDeMove AB, som utvecklar tekniskt avancerade och användarvänliga hörselhjälpmedel, lanserar nu hörselförstärkaren TYR, som är ett nytt hjälpmedel som är utvecklat och tillverkat i Sverige. OnDeMove TYR anpassas enkelt efter behov och vilken miljö som användaren befinner sig i.

– TYR är helt enkelt utvecklad för att det fanns ett stort behov av en användarvänlig hörselförstärkare av hög kvalitet. Behovet av ett extra eller kompletterande hörselhjälpmedel är stort, säger Mohsen Haj-Bolouri, CEO på OnDeMove och designer bakom nya TYR.

Över 18 procent av den vuxna befolkningen (över 16 år) har en hörselnedsättning som påverkar deras vardag. Cirka 40 procent av dessa använder hörapparater till vardags. Nya hörselförstärkaren TYR är ett välkommet komplement som är enkelt att använda i vardagen och som enkelt anpassas till vilken miljö användaren befinner sig.

– Jag har arbetat i branschen i över 20 år och förvånats över den begränsade kvaliteten och även anpassningsförmågan av olika hörselhjälpmedel. Vi bestämde oss helt enkelt att med hjälp av den senaste tekniken och forskningen ta fram och producera ett optimalt modernt hjälpmedel som användaren enkelt kan ställa in och anpassa oavsett om man är på en stor kongress med 1 000 personer eller om man sitter hemma och äter middag med familjen. Hög kvalitet och användarvänlighet var ledord när vi startade, säger Mohsen Haj-Bolouri, som har över 20 års erfarenhet av branschen.

OnDeMove TYR behöver ingen utprovning hos en hörselklinik. Användaren förbättrar sin hörsel i samma ögonblick som man trycker på ”on” och sätter i hörlurarna. Batteritiden är 45 timmar och det tar 1,5 timme att ladda till full styrka igen. TYR väger 39 gram och har måtten 40x13x70 mm.

– TYR, som är utvecklad i Sverige av svenska experter med stor erfarenhet inom teknisk audiologi, kommer att bli ett mycket välkommet hjälpmedel för alla med hörselnedsättning. Vi är oerhört stolta över resultatet och tror att TYR kommer förbättra livskvaliteten i många människors vardag – både i Sverige och utomlands, säger Mohsen Haj-Bolouri.

OnDeMove TYR har tre programval där användaren enkelt anpassar TYR efter vilken miljö den befinner sig i:

Programval 1 – för samtal eller tv-tittande
Program 1 är anpassat efter vanliga samtalssituationer eller tv-tittande. TYR fångar upp

omgivningsljud i 360 grader. Luta dig tillbaka i soffan med familjen – nu kan alla lyssna på samma volym på tv:n och njuta av favoritprogrammet tillsammans!

Programval 2 – anpassat för föreläsning, teater, bio eller större möteslokaler
I program 2 ändrar mikrofonen riktningsverkan efter den befintliga lyssningsmiljön. Omgivningsljud kan fångas med en vinkel från 120 grader till 360 grader. Med samtalsförstärkaren TYR hör man enkelt allt på föreläsningen – utan att behöva koppla in någonting extra. Med en räckvidd på upp till 20 meter klarar TYR av att anpassa sig efter situationen, utan att föreläsaren behöver en extra mikrofon.

Programval 3 – restaurang, kalas och familjemiddagar
Program 3 är till för när man befinner sig i riktigt bullriga miljöer som på restaurang eller kalas. Mikrofonernas riktningsverkan är enbart direktionell på 120 grader och alla algoritmer är inställda för tuffa lyssningsmiljöer där störande bakgrundsbuller behöver dämpas.

– Vi har nu testat TYR i olika användar- och fokusgrupper under en längre tid och även anpassat oss och gjort finjusteringar efter användarnas synpunkter. Betyget från våra testpersoner har varit oerhört bra. Sammantaget kommer OnDeMove TYR att göra stor skillnad och förbättra livskvaliteten för många, säger Mohsen Haj-Bolouri.

För ytterligare information och bilder för fri publicering, vänligen kontakta:
Ottilia Lindell, digital marknadsförare, OnDeMove AB, tfn +46 760 200 966, ottilia.lindell@ondemove.se

www.ondemove.se

OnDeMove är ett svenskt företag med huvudkontor i Halmstad som utvecklar tekniskt avancerade och användarvänliga hörselhjälpmedel. Under 2022 lanserar OnDeMove hörselförstärkaren TYR på den svenska marknaden. Hörselförstärkaren TYR är utvecklad med den senaste teknologin av svenska experter inom elektronik och audiologi och är producerad i Sverige.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

TYR är helt enkelt utvecklad för att det fanns ett stort behov av en användarvänlig hörselförstärkare av hög kvalitet. Behovet av ett extra eller kompletterande hörselhjälpmedel är stort, säger.
Mohsen Haj-Bolouri, CEO på OnDeMove och designer bakom TYR
Jag har arbetat i branschen i över 20 år och förvånats över den begränsade kvaliteten och även anpassningsförmågan av olika hörselhjälpmedel. Vi bestämde oss helt enkelt att med hjälp av den senaste tekniken och forskningen ta fram och producera ett optimalt modernt hjälpmedel som användaren enkelt kan ställa in och anpassa oavsett om man är på en stor kongress med 1 000 personer eller om man sitter hemma och äter middag med familjen. Hög kvalitet och användarvänlighet var ledord när vi startade.
Mohsen Haj-Bolouri
TYR, som är utvecklad i Sverige av svenska experter med stor erfarenhet inom teknisk audiologi, kommer att bli ett mycket välkommet hjälpmedel för alla med hörselnedsättning. Vi är oerhört stolta över resultatet och tror att TYR kommer förbättra livskvaliteten i många människors vardag – både i Sverige och utomlands.
Mohsen Haj-Bolouri