• OnDeMove AB/

”Svenska hörselförstärkaren TYR är mitt bästa hjälpmedel – använder den 90 procent av tiden”

Report this content

Svenska OnDeMove AB lanserade nyligen hörselförstärkaren TYR, som är ett nytt hörselhjälpmedel som är utvecklat och tillverkas i Sverige.
– Det är ett fantastiskt hjälpmedel som passar mina behov perfekt. Jag skulle tro att jag använder TYR 90 procent av tiden som jag använder något hörselhjälpmedel, säger Kristina Johansson, 50 år, docent och universitetslektor på Högskolan Väst och en av de som tidigt testade nya TYR.

Kristina Johansson har en degenererande hörselskada sedan födseln. Idag klassas hennes hörselnedsättning som medelsvår.
– För mig, i mitt dagliga arbete, passar TYR perfekt och är ett oerhört bra hjälpmedel. Långt mycket bättre än de som jag testat och använt tidigare. Till vardags använder jag nu TYR säkert 90 procent av tiden som jag använder hörselhjälpmedel, säger Kristina Johansson.

TYR har tre olika programval och anpassas enkelt efter vilka miljöer som användaren befinner sig i.
– ­ Under en arbetsdag så ändrar jag program flera gånger. Nu går det enkelt med automatik, egentligen utan att jag tänker på det, säger Kristina Johansson, som nu använt TYR i cirka ett halvår.

Kristina Johansson tillhör de drygt 18 procenten av den svenska vuxna befolkningen (över 16 år) som har en hörselnedsättning som påverkar deras vardag mer eller mindre. Cirka 40 procent av dessa använder hörapparater till vardags. Nya hörselförstärkaren TYR är ett välkommet komplement som är enkelt att använda i vardagen och som enkelt anpassas till vilken miljö användaren befinner sig.
– TYR är helt enkelt utvecklad för att det fanns ett stort behov av en användarvänlig hörselförstärkare av hög kvalitet. Behovet av ett extra eller kompletterande hörselhjälpmedel är stort, säger Mohsen Haj-Bolouri, CEO på OnDeMove och designer bakom nya TYR.

TYR behöver ingen utprovning hos en hörselklinik. Användaren förbättrar sin hörsel i samma ögonblick som man trycker på ”on” och sätter i hörlurarna. Batteritiden är 45 timmar och det tar 1,5 timme att ladda till full styrka igen. TYR väger 39 gram och har måtten 40x13x70 mm.
– Jag har arbetat i branschen i över 20 år och förvånats över den begränsade kvaliteten och även anpassningsförmågan av olika hörselhjälpmedel. Vi bestämde oss helt enkelt att med hjälp av den senaste tekniken och forskningen ta fram och producera ett optimalt modernt hjälpmedel som användaren enkelt kan ställa in och anpassa oavsett om man är på en stor kongress med 1 000 personer eller om man sitter hemma och äter middag med familjen. Hög kvalitet och användarvänlighet var ledord när vi startade och vi är oerhört stolta över resultatet och tror att TYR kommer förbättra livskvaliteten i många människors vardag – både i Sverige och utomlands, säger Mohsen Haj-Bolouri.

För Kristina Johansson har TYR förenklat vardagslivet väsentligt. Nu är hon angelägen att fler får och tar chansen att testa den nya svenska hörselförstärkaren.
– Hörselnedsättningar är förstås individuella men jag hoppas verkligen att andra kan få uppleva samma förbättring som jag gjort. Det har varit stort intresse för min lilla grej som jag har runt halsen. I detta nu håller ytterligare tre personer på Högskolan Väst på att testa TYR, säger Kristina Johansson.

OnDeMove TYR har tre programval där användaren enkelt anpassar TYR efter vilken miljö den befinner sig i:

• Programval 1 – för samtal eller tv-tittande.
• Programval 2 – anpassat för föreläsning, teater, bio eller större möteslokaler.
• Programval 3 – restaurang, kalas och familjemiddagar.

För ytterligare information och bilder för fri publicering, vänligen kontakta:
Ottilia Lindell, digital marknadsförare, OnDeMove AB, tfn +46 760 200 966, ottilia.lindell@ondemove.se

www.ondemove.se

OnDeMove är ett svenskt företag med huvudkontor i Halmstad som utvecklar tekniskt avancerade och användarvänliga hörselhjälpmedel. Under 2022 lanserar OnDeMove hörselförstärkaren TYR på den svenska marknaden. Hörselförstärkaren TYR är utvecklad med den senaste teknologin av svenska experter inom elektronik och audiologi och är producerad i Sverige.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

För mig, i mitt dagliga arbete, passar TYR perfekt och är ett oerhört bra hjälpmedel. Långt mycket bättre än de som jag testat och använt tidigare. Till vardags använder jag nu TYR säkert 90 procent av tiden som jag använder hörselhjälpmedel.
Kristina Johansson
TYR är helt enkelt utvecklad för att det fanns ett stort behov av en användarvänlig hörselförstärkare av hög kvalitet. Behovet av ett extra eller kompletterande hörselhjälpmedel är stort.
Mohsen Haj-Bolouri, CEO på OnDeMove och designer bakom nya TYR
Jag har arbetat i branschen i över 20 år och förvånats över den begränsade kvaliteten och även anpassningsförmågan av olika hörselhjälpmedel. Vi bestämde oss helt enkelt att med hjälp av den senaste tekniken och forskningen ta fram och producera ett optimalt modernt hjälpmedel som användaren enkelt kan ställa in och anpassa oavsett om man är på en stor kongress med 1 000 personer eller om man sitter hemma och äter middag med familjen. Hög kvalitet och användarvänlighet var ledord när vi startade och vi är oerhört stolta över resultatet och tror att TYR kommer förbättra livskvaliteten i många människors vardag – både i Sverige och utomlands.
Mohsen Haj-Bolouri
Hörselnedsättningar är förstås individuella men jag hoppas verkligen att andra kan få uppleva samma förbättring som jag gjort. Det har varit stort intresse för min lilla grej som jag har runt halsen. I detta nu håller ytterligare tre personer på Högskolan Väst på att testa.