ONE förvärvar Sveriges mest lönsamma DM-byrå

ONE Media Holding AB (publ) blir ägare till 100% av Sveriges mest lönsamma
byrå nxt sthlm Direct Marketing AB. I samband med förvärvet utökar nxt sthlms
VD Magnus Widgren sitt ansvar och blir chef för all konsultverksamhet inom
kommunikationsgruppen. Som första uppgift öppnar Magnus Widgren under
sommaren nxt malmoe i Skåne.

nxt sthlm har sedan 2002 varit delägt till 50% av ONE Media. Övriga ägare är VD Magnus Widgren samt medarbetarna Tina Andrén och Anette Mulder. Per den 1 juli 2006 konsoliderades nxt sthlm med ONE Media
gruppen genom styrelsemajoritet samtidigt som nxt tog över kunder och personal från ONE Direct AB. Under året har ett nära samarbete i ONE Medias ledningsgrupp skapat ett mycket gott resultat. Parterna är övertygade om att både nxt sthlm och övriga dotterbolag i alla avseenden kommer att gynnas av att ONE förvärvar nxt till 100%.

Förvärvet görs till en köpeskilling som baseras på tre gånger vinsten innebärande ca 13,2 MSEK. Årets vinst för 06/07 i nxt går därmed med 100 % till ONE. Av köpeskillingen utgörs 2 MSEK aktier i ONE som tecknas av Magnus Widgren. Denna del är villkorad av att en extra bolagsstämma beslutar om nyemissionen. Efter förvärvet äger Magnus Widgren ca 2.200.000 aktier och blir därmed en av de 5 största ägarna i ONE Media gruppen. Den kontanta delen erläggs med 4 MSEK vid tillträdet vilken finansieras genom en riktad nyemission till ett antal externa investerare för en genomsnittlig teckningskurs de senaste trettio dagarna. Resterande del erläggs senast den 30 september 2007.

”Vi har gjort ett enormt bra år i år tack vare konsolideringen med ONE. Nu vill jag och mina kollegor ta ett ännu större grepp tillsammans med våra systerbolag. Vi vill vara med och driva koncernen framåt och jag ser mitt fortsatta engagemang och ägande i ONE som långsiktigt. Första åtgärden blir att starta upp i Malmö, där vi och ONE Response redan har flera kunder.”, säger Magnus Widgren, VD nxt sthlm

”Vi har hittat en balanserad och attraktiv prisnivå för resterande del av nxt. Magnus och alla anställda på nxt har gjort mycket bra ifrån sig under året. Den goda relationen som utvecklats inom koncernen har lett till ett
stort antal nya gemensamma affärer. Det är dags för nxt att ta ett steg högre upp i ONE vilket kommer att gynna såväl aktieägarna som kunderna och personalen. Jag ser mycket positivt på den fortsatta utvecklingen för ONE”, säger Johanna Fagrell Köhler, koncernchef i ONE Media Holding AB.