• ONE Media/

IMSG förvärvar ONE Media – skapar ledande aktör inom marknadsföring i Norden, Östeuropa och Asien

Report this content

Den internationella försäljnings- och marknadsföringskoncernen IMSG, noterad på Londonbörsens AIM-lista, förvärvar ONE Media Holding AB, ledande inom direktmarknadsföring i Norden. Tillsammans skapas en ledande aktör inom marknadsföring och försäljning med plattform i Norden – och med etablerade kanaler på emerging markets. IMSG har ett tydligt fokus på tillväxtmarknader och siktar på en notering på Stockholmsbörsen. Förvärvet sker genom en riktad nyemission av aktier av IMSG. Värderelationen sattes i november 2007 till SEK 11,20 per aktie i ONE Media och GBP 1,635 per aktie i IMSG vilket motsvarade ett värde på ONE om 128 Mkr och en premie på 17 % i förhållande till 90 dagars genomsnittskurs. I förhållande till gårdagens slutkurs innebär det en premie på 25 %. Styrelsen i ONE Media rekommenderar aktieägarna att acceptera erbjudandet.

ONE Media är en av Nordens ledande aktörer inom direktmarknadsföring, det snabbast växande segmentet inom marknadskommunikation. Bolaget har på ett par år gått från att vara en liten nischad aktör inom direktmarknadsföring till att driva utvecklingen av multikanallösningar i Norden. International Marketing & Sales Group (noterat på AIM, ticker IMSG) är ett av de ledande företagen som erbjuder tjänster inom marknadsföring och försäljning i bland annat Ryssland, CIS, Turkiet, Ungern och Indien. Genom förvärvet skapas ett företag med verksamhet i 14 länder, 1 850 anställda och total omsättning för 2007 om cirka 1 075 Mkr. Den nya koncernen väntas generera fortsatt kraftig tillväxt.

IMSG planerar att efter förvärvet notera den nya koncernen på First North, vilket beräknas komma att ske i april 2008. På sikt avser IMSG att söka notering av bolagets aktier på OMX Small Cap eller Mid Cap.

Peter Näslund, styrelseordförande för ONE Media kommenterar:
"Jag är både stolt och glad över IMSG:s föreslagna förvärv av ONE. ONE Medias styrelse bedömer att IMSG:s bud på ONE Media är strategiskt riktigt och att budnivån speglar det värdeskapande arbete som ONE Media under två års tid har genomdrivit under nuvarande ledning. I dagsläget har ägare till totalt drygt 76 procent av aktierna i ONE Media med bindande verkan åtagit sig att tacka ja till budet. Styrelsen bedömer att transaktionen väsentligt kommer att bidra till såväl en stärkt position på den skandinaviska marknaden, som ökade förutsättningar för en framgångsrik expansion till spännande tillväxtmarknader och rekommenderar aktieägarna att acceptera budet.”

Johanna Fagrell Köhler, vd och koncernchef för ONE Media kommenterar:
”ONE Media är ett av Nordens ledande kommunikationsföretag inom direktmarknadsföring – världens snabbast växande marknadsföringsmetod. IMSG – med vilka vi haft ett framgångsrikt samarbete sedan 2006 – är en ledande aktör inom marknadsföring och försäljning med inriktning på snabbväxande marknader. Antalet kunder som vill etablera sig på tillväxtmarknader ökar, där efterfrågan på tjänster inom direktmarknadsföring växer, och många globala kunder söker samarbetspartner med helhetserbjudanden och täckning på stora marknader. Tillsammans bildar vi ett betydande kommunikationsföretag som ger oss goda förutsättningar att möta en växande efterfrågan, fortsätta vår starka tillväxt och skapa betydande värden för såväl kunder som aktieägare”.

Förvärvet sker med IMSG-aktier genom en riktad nyemission till ONE Medias aktieägare. I transaktionen värderades ONE Media i november 2007 till 128 Mkr (10,1 MGPB) vilket motsvarar en premie om 17 procent i förhållande till 90 dagars genomsnittskurs innan IMSG föreslog budet den 14 november 2007. Motsvarande värde idag efter valutaförändring i GBP och kursförändring i IMSG är MSEK 111 för aktierna i ONE innebärande ett värde om SEK 9,70 per aktie. Efter transaktionen kommer ONE Medias aktieägare att äga cirka 11,5 procent av det kombinerade bolaget. Förvärvet och notering på First North beräknas vara slutfört under april 2008 varefter ansökan om notering på OMX Small Cap eller Mid Cap kommer att förberedas.

Erbjudandet från IMSG till samtliga aktieägare ONE Media har publicerats i ett separat pressmeddelande i dag och finns tillgängligt på www.onemedia.se samt www.imsg.co.uk .