Oneflows delårsrapport Q2 2024: Konkurrensfördel inom contract intelligence

15 augusti 2024

Styrelsen har beslutat att undersöka möjligheten att genomföra en riktad nyemission, vilket är anledningen till att denna delårsrapport publiceras vid denna tidpunkt. För ytterligare information, se separat pressmeddelande som offentliggörs i anslutning till detta pressmeddelande

Oneflow publicerar bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2024:

April - juni 2024 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 36 procent till 32,5 MSEK (23,9). Andelen av nettoomsättningen utanför Sverige ökade till 35 procent (30) med betalande användare i 34 länder.
  • Rörelseresultat, EBIT uppgick till -24,5 MSEK (-25,4), motsvarande en rörelsemarginal om -76 procent (-106).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -24,6 MSEK (-24,4).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,96 SEK (-0,97) och efter utspädning till -0,96 SEK (-0,97).
  • Total ARR YoY ökade med 37 procent till 152,0 MSEK (110,8). Net New ARR för årets andra kvartal ökade med 1,3 procent till 11,4 MSEK (11,3).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -8,9 MSEK (-15,3).
  • Totala likvida medel uppgick till 54,0 MSEK (156,5).

Januari - juni 2024 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 39 procent till 63,3 MSEK (45,7). Andelen av nettoomsättningen utanför Sverige ökade till 34 procent (29) med betalande användare i 34 länder.
  • Rörelseresultat, EBIT uppgick till -46,0 MSEK (-48,9), motsvarande en rörelsemarginal om -73 procent (-107).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -45,9 MSEK (-47,1).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,82 SEK (-1,87) och efter utspädning till -1,82 SEK (-1,87).
  • Total ARR YoY ökade med 37 procent till 152,0 MSEK (110,8). Net New ARR för årets första halvår ökade med 12 procent till 22,6 MSEK (20,2).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -16,4 MSEK (-24,6).
  • Totala likvida medel uppgick till 54,0 MSEK (156,5).

Anders Hamnes, VD och grundare av Oneflow, kommenterar:

“Oneflow fortsatte att leverera starka försäljningssiffror under det andra kvartalet 2024. ARR ökade med 11,4 MSEK och uppgick till 152,0 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 37 procent jämfört med samma period föregående år.

I juni 2024 erhöll Oneflow ISO 9001-, 14001- och 27001-certifieringar, vilket understryker vårt åtagande att upprätthålla högsta standarderna i allt vi gör. ISO-certifikaten kommer att öppna nya marknader och göra Oneflow ännu mer attraktivt, särskilt för stora företag och den offentliga sektorn i hela Europa.

AI utvecklas snabbt, snabbare än de flesta av oss förutspådde för bara 1-2 år sedan. För att fortsätta driva innovation inom contract intelligence, fattade Oneflow ett strategiskt beslut att utöka vår AI-strategi genom att ingå ett partnerskap med ett juridiskt AI-bolag under andra kvartalet i år. Detta har gjort det möjligt för Oneflow att erbjuda ledande AI-produkter redan idag, produkter som annars skulle ha tagit oss flera år att utveckla. Utöver detta har Oneflow anställt AI-utvecklare under första halvåret. Alla dessa AI-initiativ har medfört en del extra kostnader som vi ursprungligen inte planerade för ett år sedan. Vi är dock övertygade om att det kommer att löna sig. Oneflow har nu en stark portfölj av avtalsbaserade AI-produkter för den juridiska branschen, och fler spännande lanseringar väntas framöver.

Under andra kvartalet 2024 hade vi en engångskostnad på 1,4 MSEK relaterad till aktierelaterade ersättningar. Detta inträffade eftersom fler optioner än förväntat lösts in till aktier genom incitamentsprogram. Detta är en ren bokföringsteknisk post som påverkar eget kapital och inte har någon effekt på kassaflödet.

Sammantaget hade vi flera engångskostnader på totalt 3,1 MSEK under andra kvartalet. Dessa inkluderade kostnader relaterade till ISO-certifieringarna, juridiskt arbete för att förhandla och slutföra avtalet med AI-bolaget, samt kostnader relaterade till aktieoptioner.

Under andra kvartalet uppgick EBIT till -24,5 MSEK, eller -21,4 MSEK om vi exkluderar engångsposterna. EBIT-marginalen för samma kvartal 2024 var -76 procent, en liten ökning jämfört med -70 procent föregående kvartal och en betydande förbättring jämfört med -106 procent under andra kvartalet föregående år. Justerat för engångsposter uppgick EBIT-marginalen till 66 procent. Vi är fullt fokuserade och engagerade i att minska våra förluster, och stora förbättringar kommer att synas under tredje kvartalet och framöver.

Gross retention (inklusive nedgraderingar) har varit relativt oförändrad under de senaste kvartalen och uppgick under andra kvartalet till 91 procent. Trots rekordhög nyförsäljning under andra kvartalet i år har expansionsförsäljningen varit pressad en tid på grund av det ansträngda marknadssentimentet. Net retention slutade på 107 procent för andra kvartalet. Vi räknar med att förbättra både Gross och Net retention framöver.

Andra kvartalet har varit händelserikt med flera stora produktlanseringar. Utöver produktportföljen inom AI, som redan nämnts, har vi även lanserat approval flows, suggestions/ (beta) och mycket mer. Oneflow fortsätter att stärka sin position som marknadsledare inom avtalsområdet.

I samband med denna rapport har vi beslutat att lansera några nya nyckeltal, och samtidigt ta bort två gamla. Nyckeltalen betalande användare samt ARR per användare är nu borttagen. Anledningen till detta är att vi tecknar allt fler avtal där antalet användare är mindre relevant för kundens ARR, och kan ibland bli missvisande. Detta har att göra med hur vi paketerar vårt kunderbjudande. Ett sådant exempel kan vara när kunder publicerar avtal genom API:et istället för via enskilda användares konton. Med anledning till detta har vi istället introducerat tre nya KPI:er som vi anser är mycket mer intressanta: Antal betalande kunder, ACV (Average Customer Value) och ARR per FTE (Full Time Employee).

Oneflow är ett bolag som är på väg mot lönsamhet med full kraft. Nästan alla våra intäkter är återkommande. Vår bruttomarginal är 95 procent, och vår huvudsakliga kostnad är löner och personalrelaterade utgifter. Måttet ARR per FTE bör därför ge en bra indikation på våra framsteg mot lönsamhet. Under andra kvartalet uppgick ARR per FTE (inklusive teamet i Sri Lanka) till 808 KSEK, vilket är en ökning med 41 procent från 574 KSEK jämfört med samma period föregående år.

Med denna rapport uppdaterar vi också vårt finansiella ramverk. Vårt mål är att bli både lönsamt och ett "Rule of 40"-bolag under första halvåret 2026.

Say contract, think Oneflow!”

Presentation av Oneflows rapport

Anders Hamnes, VD och grundare av Oneflow, och Natalie Jelveh, CFO på Oneflow, kommer att presentera rapporten och svara på frågor i ett webbinarium kl. 10.00, fredagen den 16 augusti 2024. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Registrera dig här för att delta: https://oneflow.zoom.us/webinar/register/WN_muZ9bmz9Sx25WodryXqwSQ

Rapporten och presentationen kommer finnas tillgängliga på vår hemsida här:

Denna information är sådan information som Oneflow AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2024 kl. 17:31 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Hamnes, VD och grundare

E-post: anders.hamnes@oneflow.com

FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser.

Om Oneflow

Oneflow utvecklar en plattform som automatiserar hela avtalsprocessen med hjälp av AI. Avtal ligger i hjärtat av alla verksamheter, men trots att världen genomgår en digital omvandling fastnar avtalen ofta i en röra av PDF-filer, äldre system och inkorgar, bara för att få dem signerade. Oneflow tror att det finns ett bättre sätt att hantera avtal. Ett sätt som är intelligent, användarvänligt, datadrivet och samlar alla steg i processen på en plats, vilket möjliggör tydlighet och samarbete mellan alla parter. Och de, i sin tur, kan fokusera på det de gör bäst. Med Oneflow blir avtalen smartare, vilket ger våra användare en magisk upplevelse. Testa gratis på oneflow.com.