Onside TV-Production AB tecknar avtal med TV4-gruppen

Report this content

Produktionsbolaget Onside TV-production AB har med TV4-gruppen ingått ett exklusivt treårigt avtal med rätt till förlängning om att producera cirka 350 fotbollsmatcher per år med start 2014. Avtalets värde uppgår till cirka 40 – 50 miljoner kronor per år.

Avtalet omfattar bland annat TV-produktion av samtliga matcher i Allsvenskan, utvalda matcher ur Superettan, Damallsvenskan samt herrlandslagets träningsmatcher. Matcherna kommer att sändas i TV4 Sport, TV12 och C Mores kanaler (ingår i TV4-gruppen). Samtliga matcher kommer att produceras i HD-kvalitet och innehållet kommer att anpassas efter det nya digitala medielandskapet.

- Vi är givetvis mycket nöjda över att få vara med och forma framtidens TV-sändningar av svensk fotboll. Vår ambition är att ta TV-sänd fotboll till nästa nivå och med nya specialkameror ska vi ge tittarna en fantastisk fotbollsupplevelse framför TV:n, säger Thomas Sturesson, VD för Onside TV-Production AB.

- Onside var det naturliga valet av produktionspartner eftersom de har en stark förankring i fotbollsrörelsen och dessutom både är erfarna och innovativa som TV-producenter. Tillsammans kommer vi erbjuda tittarna högklassiga TV-produktioner, säger Johan Kleberg, innehållsdirektör för TV4-gruppen.

Onside TV-Production AB (”Onside”) är ett TV-produktionsföretag med ett tjugotal medarbetare och ligger i Solna. Företaget producerar bland annat 350 st. fotbollsmatcher i Allsvenskan och Superettan årligen för TV4-gruppen, Lotto, Keno- och Eurojackpotproduktionerna för Svenska Spel, TV- underhållning, konserter och företags-TV. Omsättningen uppgick 2013 till ca 95 MSek. Onside driver via det helägda dotterbolaget Onside Arena Solutions AB även TV-produktionscentret på Nationalarenan Friends Arena, för vilket bolaget gjort omfattande teknikinvesteringar.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Sturesson, VD Onside TV Production AB:+46709145571,thomas.sturesson@onside.se
Johan Kleberg, innehållsdirektör TV4-gruppen: +46736870085, johan.kleberg@cmore.se

Taggar: