Småföretagarna missar sina kunder online

Report this content

Det finns ett stort glapp mellan vad småföretag tror om sina kunders behov av servicenivå på nätet och vad man faktiskt levererar. 78 procent av småföretagen har ingen e-handelslösning för sina kunder. Över hälften av företagen, 56 procent, ser inget behov av det och drygt var fjärde, 24 procent, menar att kunderna inte efterfrågar den möjligheten. Konsumenterna är dock av en annan åsikt. 8 av 10 vill kunna se vad företag säljer online.

Närmare 600 småföretag och 1000 konsumenter i hela Sverige har deltagit i undersökningen som Onslip låtit genomföra. Merparten av företagarna, 75 procent, menar att deras kunder är nöjda med den digitala servicenivå de erbjuder sina kunder, som tex. webbshop, bokning / köp online och närvaro på sociala medier. Men 61 procent av konsumenterna menar att det deras inställning till en butik eller restaurang skulle påverkas positivt om deras digitala servicenivå var bättre.

"Undersökningen visar att det inte är kostnader som bromsar småföretagens satsning online, utan en bristande insikt om vad deras kunder egentligen skulle vilja ha jämfört med vad man faktiskt erbjuder, säger Daniel Rasmussen, vd på Onslip. Men steget till en ökad servicegrad online är idag enklare än någonsin att ta också för de mindre handlarna som bara jobbar lokalt".

Om undersökningen

589 kunder till Onslip har via en webbenkät svarat på frågor kring sin verksamhet. De flesta äger sitt företag själva. 67 procent har haft sitt företag i 6 år eller mer. 56 procent i över 10 år. 89 procent av företagen har 1-10 anställda och 75 procent omsätter upp till 10 MSEK. Hälften av respondenterna (53 procent) driver restaurang, café eller butik. Övriga verksamheter är skönhetsvård, verkstäder, camping och taxi.

1000 svenskar statistiskt fördelade demografiskt deltog parallellt i en webbenkät och svarade på frågor om sin aktivitet online och vilka preferenser man har.

Daniel Rasmussen, vd, Onslip AB | 0738-051272 | daniel.rasmussen@onslip.com

Onslip är Sveriges ledande leverantör av enkla och moderna kassasystem. Bolagets uppgift är att höja standarden i kassabranschen med marknadsledande lösningar, bättre villkor och personlig rådgivning. Med Onslip får alla restauranger, frisörer och butiker på gågatan inte bara marknadens i särklass mest prisvärda kassasystem utan också inbyggda funktioner för e-handel, kundkampanjer, och kundlojalitet på köpet. Bolaget hanterar idag tiotals miljoner köptillfällen värda flera miljarder SEK årligen.

Taggar:

Kunderna efterfrågar digital service som småföretagen inte tror de vill ha

Citat

"Undersökningen visar att det inte är kostnader som bromsar småföretagens satsning online, utan en bristande insikt om vad deras kunder egentligen skulle vilja ha jämfört med vad man faktiskt erbjuder. Men steget till en ökad servicegrad online är idag enklare än någonsin att ta också för de mindre handlarna som bara jobbar lokalt".
Daniel Rasmussen, vd på Onslip