OP:s utredning: 70 procent av under 35-åringarna skulle klara sig utan kontanter och använder mobilbetalning

Ungdomarna är föregångare inom mobilbetalning. I OP:s enkät berättar sju av tio under 35-åringar att de redan använder sig av mobilbetalning. Användningen av mobilplånboken Pivo ökade kraftigt i början av året, och i appen finns nu också ett digitalt studentkort.

OP frågade 18–35-åringarna om deras betalningsvanor. Av de unga säger 72 procent att de använder mobilbetalning och 71 procent att de redan nu skulle klara sig utan kontanter. Bland tjänsterna använder de unga oftast bankernas mobilbetalningsappar och internationella faktureringstjänster.

– Det är lätt för de unga, som har vuxit upp under mobileran, att ta åt sig nya betalsätt. Betalningarna förändras nu snabbt, och i takt med det ökar kundernas möjligheter att välja olika betalsätt, säger Masa Peura, direktör för OP:s konton, betalningar och ekonomiförvaltning.

De unga sätter framför allt värde på att det mobila betalsättet är enkelt, snabbt och tryggt. Vid kassabetalning väljer de unga vanligen ett bankkort med kontaktlös betalning (61 procent av dem som deltog i undersökningen). Endast fyra procent av de unga betalar längre med kontanter.

– Senast behövde ja kontanter när jag använde bostadsbolagets tvättstuga. Det är också bara därför jag använder kontanter i butiker, för att få mynt för tvättstugan, svarar en Åbobo i tjugoårsåldern.

De unga som svarade på enkäten rekommenderar att människor i alla åldrar modigt prövar på mobilbetalning.

– Ta ett kliv in i nutiden och gör ditt liv mycket enklare, uppmuntrar en Idensalmibo i tjugoårsåldern.

I Pivo finns nu också ett digitalt studentkort

Som föregångare i digital kommunikation har de unga en stark åsikt också i fråga om i vilken riktning mobilbetalningarna borde utvecklas. Merparten av dem som deltog i undersökningen (36 procent) önskar att betalningsappen automatiskt kunde ta i bruk alla rabatter som kunden har rätt till. Av deltagarna önskar 23 procent att allt som har att göra med betalningar i fortsättningen skulle finnas i en enda app, och 17 procent önskar att de i fortsättningen kunde betala med en biometrisk identifikator såsom ansikte eller fingeravtryck.

– Vi utvecklar Pivo till ett mångsidigt betalningsverktyg. Nu används betalningsappar till exempel för att dela upp kostnader mellan kompisar och för att betala inköp, men i fortsättningen kommer kunderna att använda apparna också för att hitta olika tjänster och rabatter. Betalningsapparna blir mer som tjänsteappar, säger direktör Peura.

Under det första halvåret ökade antalet besök i mobilbetalningsappen Pivo med 65 procent från motsvarande tid i fjol. I höst har redan 200 000 studerande ett studentkort i Pivo, och med det också alla förmåner som följer med studentkortet. I Pivo går det dessutom att köpa bussbiljetter till lokaltrafiken i tio städer i Finland.

Cirka 600 finländare mellan 18 och 35 år svarade på OP:s enkät på nätet, och undersökningen genomfördes av Crowst.

Ytterligare information och intervjubegäran:
OP:s kommunikation, tfn 050 5239904, viestinta@op.fi

OP Gruppen är den största finansgruppen i Finland. Gruppens grunduppgift är att främja sina ägarkunders och sin omvärlds bestående ekonomisk framgång, trygghet och välfärd. OP Gruppen består av 153 andelsbanker och gruppens centralinstitut OP Andelslag jämte dotterföretag och närstående företag. Gruppen har 12 000 anställda. Gruppen har cirka 1,95 miljoner ägarkunder. www.op.fi

Pivo är Finlands största app för mobilbetalning och kan användas av kunder i alla banker. Med Pivo du kan betala i nätbutiker och i mobilappar, skicka pengar till en vän och även betala vid butikskassan. Dessutom erbjuder Pivo förmånerna och rabatterna, och du kan använda tjänsternafördelar i Pivo som underlättar vardagen. Pivo är utvecklat av OP Gruppen och har över en miljon registrerade användare. Läs mer: pivo.fi