Åhléns fick fullständig överblick av IT-systemen på mindre än en vecka!

Åhlénsgruppens storlek och spridda verksamhet gjorde övervakning och kontroll av det mångfacetterade IT-systemet till en stor utmaning för IT-avdelningen. För att kunna leva upp till företagets krav och stödsystem var det viktigt att de ansvariga för IT-driften lätt kunde skapa sig en bra överblick som var enkel att administrera. Lösningen fanns i Öppen källkodsbaserade op5 Monitor.

Åhléns fick fullständig överblick av IT-systemen på mindre än en vecka!

IT-miljön på Åhlénsgruppen – en djungel
Åhlénsgruppens IT-system sträcker sig från den centrala serverparken ut till landets alla lokala varuhus och butiker. Detta inkluderar ett stort antal olika system och applikationer från ekonomisystem till skrivare och databaser. I miljön finns en rik flora av produkter och lösningar från ett stort antal olika leverantörer som måste övervakas, till exempel Microsoft, Novell och VMware.

Att övervaka en IT-djungel – en utmaning
Åhlénsgruppens storlek och spridda verksamhet gjorde övervakning och kontroll av det mångfacetterade IT-systemet till en stor utmaning för IT-avdelningen. Att kunna leva upp till SLA-kraven (Service Level Agreement) på bland annat e-postsystemet och ett flertal olika databaser som på olika sätt stödjer Åhlensgruppens system var av särskild vikt. För att leva upp till dessa krav krävdes det att ansvariga för IT-driften lätt kunde skapa sig en överblick av alla de enskilda system som tillsammans utgör företagets viktiga IT stöd system.
– Vi utvecklade vissa manuella processer för övervakning av vissa delar av IT-systemen, men det fanns inget centraliserat och automatiserat övervakningsverktyg som kunde utföra regelbundna checkar av systemets status och tillgänglighet. Vi har vid flera tillfällen tittat på olika övervakningsverktyg, men när vi räknade på investeringen blev kostnaden för hög, säger Martin Thell, CIO på Åhlénsgruppen.

Övervakning i en handvändning – över 600 olika del system på mindre än en vecka.
För att ta sig an den utmaning som fanns när det gällde övervakningen av IT-systemen började Åhlénsgruppen titta närmare på vilka lösningar marknaden erbjöd. Kraven var många: lösningen skulle snabbt kunna implementeras utan massiva konsultinsatser och skulle samtidigt vara kostnadseffektiv och flexibel nog att kunna övervaka en stor komplex miljö. Dessutom skulle det finnas möjligheter att utveckla egna checkar som kan användas för att testa statusen och tillgängligheten på olika system. Valet föll på produkten op5 Monitor från svenska op5, ett världsledande företag inom Open Source Management.

– Vi valde op5 Monitor för att det är ett flexibelt, skalbart och kostnadseffektivt verktyg som var enkelt att implementera. Vi var till en början tveksamma på att de skulle kunna driftsätta övervakningssystemet på så kort tid som en vecka, särskilt då det gällde ett så stort och differentierat IT-system med fler än 600 system att övervaka, fortsätter Martin Thell.

Vad köpte Åhlénsgruppen?

• op5 Monitor som appliance, det vill säga all hårdvara och mjukvara i ett paket

• 3 installationsdagar samt 2 dagar för utbildning

op5s tekniker hjälpte Åhlénsgruppens IT-avdelning att implementera och driftsätta op5 Monitor. Verktyget från op5 övervakade då 600 system eller så kallade ”hostar” som innefattade allt från skrivare, switchar, routrar till UNIX/Linux, Novell och Windows-system. op5 satte upp fler olika typer av checkar mot dessa systemen för att testa dess status och tillgänglighet. op5s tekniker utbildade även Åhlénsgruppens driftpersonal i att hantera och administrera op5 Monitor via dess lättillgängliga webbgränssnitt samt visade på möjligheterna att utveckla egna checkar för att testa olika system.

Skalbarhet, ökad tillgänglighet och minskad nertid

Sedan övervakningslösningen driftsattes har Åhlénsgruppens IT-avdelning jobbat på att integrera och automatisera övervakningsprocesser som förut var manuella. Åhlénsgruppen kan på detta sätt enkelt skala övervakningssystemet efter de interna behoven, oavsett om det gäller fler servrar, applikationer på huvudkontoret eller om det gäller nya arbetsstationer ute på varuhusen och butikerna.

– Vi har nu EN övervakningslösning på plats som genom ett lättanvänt webbgränssnitt kan användas av flera olika personer för att övervaka hela IT-miljön. På detta sätt räknar vi med att båda kunna öka tillgängligheten och minska nertiden i våra system, avslutar Martin Thell, CIO för Åhlénsgruppen.

Kedjan som välkomnar öppen källkod
Åhlénsgruppen har en blandad servermiljö och är positiva till öppen källkod. De började använda sig av Linux på serversidan för snart 10 år sedan, då för ett system. Idag körs öppen källkods-lösningar på flera system och fler kan det tänkas bli.

Om Åhlénsgruppen – ett ledande svenskt detaljhandelsföretag
Åhlénsgruppen är ett ledande detaljhandelsföretag i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra inköpsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns driver idag 79 varuhus i Sverige och 23 hembutiker i Norge. Kosmetikkedjan Kicks har 115 butiker i Sverige och 12 i Finland och heminredningskedjan Lagerhaus har 23 butiker. Det nystartade butikskonceptet myself & friends består av 7 butiker. Totalt omsätter Åhlénsgruppen cirka 5,7 miljarder kronor exklusive moms.

op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.
www.op5.com

Fredrik Åkerström