Alfakassan övervakar sina kritiska IT-miljöer med op5 Monitor

op5 meddelar idag att Alfakassan valt svenska op5s produkter för övervakning av sina kritiska IT-miljöer, däribland servrar, operativssystem, applikationer och telefoni. Alfakassan går därmed från en manuell övervakning av IT-miljön till en automatiserad webbaserad övervakning med op5 Monitor.

- Vi är mycket glada över att Alfakassan valt att övervaka sina system med op5 Monitor. Verktyget är mycket enkelt att hantera och komma igång med, samtidigt kan det övervaka och identifiera problem i extremt avancerade applikationer eller transaktionsflöden. Det gör att Alfakassan kan frigöra tid och resurser samtidigt som de förbättrar övervakningen av sina kritiska system, säger Jan Josephson, affärsutvecklingschef på op5 AB.

Alfakassan valde att köpa produkterna förpackade som ”Appliance” vilket innebär att all mjukvara och hårdvara levereras i ett paket. Kunden kan sedan själv, eller med op5s hjälp, koppla in den lättanvända lösningen i nätverket och trycka på startknappen för att snabbt komma igång. Inför köpet tittade Alfakassan även på HP Open View och Tivoli men valde slutligen op5, främst på grund av tidigare goda erfarenheter av den produkt som ligger till grund för op5 Monitor.

Alfakassan är en oberoende arbetslöshetskassa som är öppen för alla yrkesgrupper. Företaget har ca 140 anställda fördelade på fyra kontor och cirka 75 000 anslutna. Alfakassan startade sin verksamhet den 1 januari 1998 av Arbetslöshetskassornas Samorganisation, SO, för att vara ett komplement till övriga a-kassor på arbetsmarknaden.

För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Josephson Ansvarig för affärsutveckling, op5 AB Mobil: 0707-25 09 00 E-post: jan.josephson@op5.se Nicholas Rundbom AxiCom PR & Information Mobil: 070-266 55 38 E-post: nicholas.rundbom@axicom.se

Om op5 op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom så kallad Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag kunder som bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag. op5 grundades 2003. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners. www.op5.se