Det bästa av två världar: op5 lanserar integrerad wiki i op5 Monitor

Att snabbt, enkelt och strukturerat kunna dokumentera förändringar i en IT-miljö är troligen en av de bästa tidsbesparingar som man kan göra i en support-/driftsorganisation. Nu släpper op5 en uppdatering som integrerar op5 Monitor med dokuwiki, en wiki med speciellt fokus på dokumentation.

- Lätt, snabbt och enkelt gör att våra tekniker faktiskt dokumenterar förändringar. Vi har testat det mesta från papper, Lotus Notes m m men det har alltid slutat i en komplexitet som gör att tekniker och annan personal helt enkelt inte orkat dokumentera. Med en wiki i kombination med op5 Monitor kan våra tekniker direkt skapa dokumentation som sedan sparar oss massor av tid vid t ex felsökning, säger Kenneth Karlsson, IT-tekniker på Sungard.

DokuWiki är en wiki där fokus ligger på just dokumentation. Detta innfattar bland annat:

 Editering av dokumentationen direkt i en webbläsare  Revisionshantering  Stöd för uppladdning av dokumentationsfiler, t ex manualer och nätskisser  Automatisk ”sitemap”  Stöd för dokumentmallar  Autentisering mot LDAP, MySQL m fl

- Genom att göra väsentlig information både lättillgänglig och enkelt sökbar kortas Mean Time To Resolution (MTTR) avsevärt och tjänsten eller applikationen kan snabbare vara i drift. Samtidigt skapas en värdefull och alltid aktuellt kunskapsdatabas som kan gagna all personal på en IT-driftsenhet, säger Jan Josephson, VD, op5 AB.

För publicerbar grafik av systemen vänligen kontakta Peter Karaszi, op5, peter.karaszi@op5.se.

Om op5: op5 är ett svenskt företag som tillhandahåller mjukvara för kontroll av IT-system. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system, och supporterar.

Målgrupper är företag, organisationer, stat och kommun med större datanätverk och med behov av driftövervakning. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.

op5 grundades 2003. Företaget har 20 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och POD Holding. VD är Jan Josephson.

Jan Josephson VD, op5 AB Telefon: 08-23 02 28 Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se

Se www.op5.se