Försäkringsbolag väljer op5 Monitor för övervakning av sin IT-infrastruktur

Det svenska försäkringbolaget AFA Försäkringar har valt mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av sin IT. De hade tidigare stora problem med denna. På AFA är man idag mycket nöjd med att installationen gick på bara några dagar och att kostnaden var väsentligt lägre än för jämförbara system från "the big 4" dvs HP, IBM, BMC och CA

Den svenska försäkringsgiganten AFA Försäkringar – störst i Sverige inom avtalsförsäkringar – har installerat op5:s Monitor för att övervaka sin IT-infrastruktur. op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom s k Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av av IT-system och nätverk.

AFA Försäkringar övervakar idag allt från servrar i Windows- och Unixmiljö till temperaturen i sina datahallar med op5 Monitor. Bakgrunden är att AFA Försäkringar hade problem med övervakningen av sin IT-infrastruktur. Det verktyg man tidigare hade tog enormt mycket tid och resurser i anspråk. Efter mycket irritation, krångel och många nedlagda konsulttimmar bestämde man sig för att prova något nytt.

IPnett, som är systemintegratör och rådgivare för AFA Försäkringars IT-infrastruktur, föreslog att företaget skulle prova op5 Monitor. Man körde en pilot, ett test för att se att allt verkligen fungerade som utlovats enligt kravspecifikationen. Det utföll väl och verktyget installerades.

– Efter tre dagar var grundinstallationen gjord och vi hade en fullt funktionellt fungerande Windowsövervakning. Efter ytterligare en vecka så kom även Unixövervakningen på plats. Vi är idag mycket nöjda med vår övervakning, säger Per Chressman, teknikchef med ansvar för teknik och drift på AFA försäkringar. Öppen källkods-produkter var nytt för oss och vi var nog lite fundersamma hur det skulle gå men lösningen lockade oss kostnadsmässigt. Nu får vi ut det vi önskar på ett enkelt sätt. Och vi vet att vi får bra support både från op5 och från IPnett när vi behöver det.

– Eftersom vi visste att vår kund AFA Försäkringar inte fick ut det de önskade från sitt övervakningsverktyg ville vi naturligtvis hjälpa till med ett vettigt alternativ. AFA Försäkringar hade tittat lite på op5s produkter på en mässa och vi gick igenom kravspecifikation och önskemål, berättar Thomas Rosén, försäljningschef på IPnett. Vi känner väl till AFA Försäkringars IT- miljö och deras problem med övervakning därför föreslog vi op5 Monitor.

Rent konkret finns det en station på AFA Försäkringars IT-avdelning med skärmar där grafer speglar hur infrastrukturen mår. Det är enkelt att se vad som händer och man får en bra överblick över hur alla system mår. Beredskapsteknikern får larm om något går fel utanför arbetstid och kan direkt vidta åtgärder för att förhindra de stora konsekvenser det hade kunnat innebära i det fall man hittat felet morgonen efter. Morgonteknikern kan direkt kontrollera om det är något som behöver åtgärdas när han/hon kommer till jobbet. På så sätt har man kommit bort från manuella kontroller och op5 Monitor sköter nu kontrollerna automatiskt och man bara behöver titta i op5 Monitor om allt är grönt eller rött.

– Vi är mycket nöjda med vårt val av övervakningsverktyg. op5 Monitor har blivit en naturlig del av hela IT-miljön, avslutar Per Chressman.

Om AFA Försäkring: AFA Försäkring är samlingsnamnet för de tre försäkringsbolagen AFA Livförsäkring, AFA Sjukförsäkring och AFA Trygghetsförsäkring. AFA Försäkrings huvudsakliga arbetsuppgift är att administrera avtalsförsäkringar som är bestämda i kollektivavtal, eller andra överenskommelser mellan arbetsmarknadens parter. Avtalsförsäkringarna gäller vid arbetsbrist, sjukdom, föräldraledighet, arbetsskada och dödsfall. Cirka tre miljoner människor omfattas av minst en av dessa försäkringar. Det gör varje bolag inom AFA Försäkring till den största försäkringsgivaren inom sitt område.

Om op5: op5 är ett svenskt företag som är marknadsledande inom s k Open Source Management (OSM), som övergripande handlar om mjukvara baserad på öppen källkod för kontroll och övervakning av av IT-system och nätverk. Huvudprodukterna är op5 Monitor, op5 Statistics samt op5 LogServer. Produkterna är baserade på öppen källkod som op5 vidareutvecklar, säljer som kompletta system och supporterar. op5 har idag cirka 200 kunder, bl a Aftonbladet, Volvo, Intrum Justitia, Bonnier, Max Matthiessen, SMHI, Claes Ohlsson, Tullverket m fl statliga verk, samt ett flertal landsting, kommuner och kommunala bolag.
op5 grundades 2003. Företaget har 25 medarbetare vid sina kontor i Stockholm och Göteborg. op5 ägs av grundarna och medarbetarna samt KTH Seed Capital och Pod Venture Partners.

Jan Josephson Ansvarig för affärsutveckling, op5 AB Mobil: 0707-25 09 00 Epost: jan.josephson@op5.se

eller

Johan Berg VD, op5 AB Telefon: 08 - 23 02 28 Mobil: 0733 - 703 025 Epost: johan.berg@op5.se

Se www.op5.se.